De engine waarop een game gebouwd wordt is uitermate belangrijk. Het maakt het verschil tussen een realistisch aanvoelende game en een game met schokken, onlogische bewegingen en rare effecten.
EA Sports heeft het al eens geprobeerd met de Ignite. In 2013 leek het de engine te zijn. Betere animaties, physics, crowd technologie en een goede toolset waarmee de verschillende sporten technieken konden delen. Met NHL 15 kwam de eerste Ignite game op de planken. Maar EA stapt er vanaf.
We horen van meerdere kanalen dat FIFA, Madden, NHL en NBA Live overgezet gaan worden naar de Frostbite engine van DICE. Frostbite wordt op dit moment in de meeste EA games gebruikt zoals Battlefield, Star Wars: Battlefront, Dragon Age, Mass Effect, Need for Speed en Mirror’s Edge. De volgende sport titel die het gaat gebruiken zal FIFA 17 gaan worden. Madden NFL 17, NHL 17 en NBA Live 17 doen het nog op Ignite.
FIFA 17 is eigenlijk niet de eerste sportgame die gebruik maakt van Frostbite, Rory McIlroy PGA Tour maakt hier ook al gebruik van. Het overstappen past in het grotere plan van EA waarin zij voor alle games één tech platform willen gebruiken.