Helaas lijkt het aantal games zich op te stapelen met het label ‘niet naar de Xbox op de lancering, ergens later pas, onbekend wanneer’. Nu ook Enotria, een veelbelovende titel.

Microsoft lijkt de laatste tijd moeite te hebben om grip te houden op het verhaal rond hun consoleplatform. Tijdens Gamescom 2024 kondigde Microsoft vol trots aan dat Indiana Jones and the Great Circle naar PlayStation 5 komt, iets wat veel Xbox-fans niet lekker zit. Deze stap heeft alleen maar bijgedragen aan het idee dat Microsoft zijn eigen Xbox Series X|S-platform saboteert, zeker nu ze ook nog eens volop adverteren met hun “geen console nodig”-campagne voor Xbox Cloud Gaming op Amazon Fire TV-sticks.

Persoonlijk vind ik dat er nog steeds geen afwijking is van het plan. Microsoft heeft namelijk al eerder aangegeven dat ze niet alle toekomstige titels uit de koker van Bethesda en nu Activision Blizzard King exclusief zouden maken. Daar draaide namelijk ook het hele verhaal om met de machtspositie van Microsoft en de bezwaren van de FTC (Federal Trade Commission).

Steeds meer titels skippen Xbox op lancering

Onlangs kreeg de populaire game Black Myth Wukong op Xbox een onbepaald uitstel, met geruchten dat PlayStation een exclusiviteitsdeal heeft binnengesleept. En dat terwijl andere Xbox-games, zoals Sea of Thieves, ook al de overstap naar PlayStation maken. Maar ook dat vind ik zelf nog een logische stap waarbij een online game gewoon meer zielen wint. Meer zielen = meer vreugde = meer geld per speler qua inkomsten.

Maar goed, dit hele verhaal gaat eigenlijk om Enotria. De titel skipt Xbox bij de lancering en dat gebeurt op een behoorlijk opvallende manier.

Kritiek van alle kanten

Enotria: The Last Song, een nieuwe soulslike-game die zwaar leunt op Italiaanse en Europese folklore, zou op 19 september 2024 verschijnen voor Xbox Series X|S, pc en PlayStation 5. Of dat was tenminste de bedoeling. Nu blijkt echter dat de game niet uitkomt op Xbox Series X|S, volgens een verklaring op de website van de game.

“Helaas moeten we op dit moment aankondigen dat de Xbox-versie voor onbepaalde tijd is uitgesteld. We begrijpen hoe teleurstellend dit nieuws is voor de Xbox-community. Ondanks onze beste inspanningen en het harde werk van ons toegewijde team, hebben we uitdagingen ondervonden die onze release op het Xbox-platform hebben vertraagd. We willen benadrukken dat dit geen beslissing is die we licht hebben genomen.

We bieden onze oprechte excuses aan voor de teleurstelling die dit kan veroorzaken en willen jullie bedanken voor jullie begrip en geduld. Als onafhankelijke indie-studio betekent jullie steun alles voor ons, en we zijn vastbesloten om Enotria naar zoveel mogelijk spelers te brengen.”

Natuurlijk begon het internet meteen te speculeren dat de Xbox Series S de boosdoener was. Vorig jaar sloeg Baldur’s Gate 3 de Xbox Series X|S over en gaf de schuld aan de Xbox Series S en Microsoft’s strikte pariteitsregels (oftewel, alles wat op de X komt, moet ook op de S komen). Microsoft gaf uiteindelijk toe en paste het pariteitsbeleid aan voor de lokale coöp-functionaliteit van de game. De minder krachtige, maar wel goedkopere Xbox Series S ligt al langer onder vuur als het gaat om optimalisatie voor de huidige generatie systemen. Maar de ontwikkelaars achter Enotria benadrukken dat de Xbox Series S niet de schuldige is. Op hun Discord-server legden ze de verantwoordelijkheid bij Microsoft zelf.

Een community manager met de naam Creatura zei: “We blijven rustig,” als reactie op vragen van fans. “Ik denk dat deze persoon zijn eigen conclusies trekt zonder enige basis. We hebben de Series S nooit genoemd, en we worden ook niet betaald door Sony.”

Jyamma Games CEO Jacky Greco deed er nog een schepje bovenop. “Vraag maar aan Xbox waarom ze ons al 2 maanden negeren. Het is duidelijk dat ze niets geven om Enotria en al helemaal niet om jullie. […] We hebben de Xbox Series X|S-versie klaar, maar we kunnen hem niet indienen en releasen omdat ze ons gewoon negeren, terwijl ik veel geld heb gestoken in het porten.”

Dit zet Xbox bepaald niet in een goed daglicht en het is ook niet de eerste keer dat er kritiek is op de certificeringsprocessen van Microsoft voor zowel games als apps.

De vraag is, wat gaat Microsoft hier aan doen en gaan we dit nog veel vaker zien in de toekomst?

Abonneer
Abonneren op
5 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Rik
Beheerder
Rik
13 dagen geleden

Microsoft zou zich diep moeten schamen dat ze hun meest basale communicatieprocessen niet op orde hebben. Even los van het Series S verhaal, het blijkt dus ook gewoon onmogelijk om met het bedrijf in contact te komen. Niet alleen voor klanten, maar dus (bij herhaling!) ook voor teams die een product aan Microsoft willen leveren, zoals de studio die Enotria maakt. Waar zijn ze mee bezig bij Microsoft?

Rik
Beheerder
Rik
13 dagen geleden
Antwoord aan  Rik

In mijn geraas vergeet ik ff te zeggen: lekker artikel Niels!

Rik
Beheerder
Rik
13 dagen geleden
Antwoord aan  Niels

Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat ze niet voorbij Joe en zijn voorgeprogrammeerde antwoorden komen:

Devs schieten ticket in: ‘wij willen graag een game op Xbox uitbrengen’.

Microsoft auto-reply service: ‘Bedankt dat je contact zoekt met Microsoft. Je spreekt met Joe. Ik snap dat je graag wilt gamen, ik voel die hype ook, ik ben daar met jou. Om een game aan te schaffen verwijs ik je graag naar xbox.com/store’.

Devs: Nee, ik wil een game op Xbox uitbrengen

Microsoft auto-reply service: ‘Bedankt en kom nog eens’

Rik
Beheerder
Rik
13 dagen geleden
Antwoord aan  Rik

Maar zonder gekkigheid. Dat het verhaal twee kanten kan hebben geloof ik in deze ook wel. Devs hebben in 2023 Enotria voor Xbox aangekondigd. Toen in maart 2024 de release geannuleerd om ‘een betere ervaring’ af te kunnen leveren op de PS5 en Steam. Toen hun releasedatum in juni 2024 in het vaarwater van Elden Ring kwam hebben ze de game uitgesteld tot september en direct de boodschap gegeven: nu we meer tijd hebben kunnen we de game toch voor Xbox uitbrengen. Om het vervolgens een week voor release in september 2024 alsnog te annuleren. Kortom, projectmanagement van deze studio… Lees verder »

Last edited 13 dagen geleden by Rik