Het is alweer een poosje geleden dat BioWare zelf ook toegaf dat Anthem niet echt een heel toffe game geworden is. Ze kondigden toen aan dat ze opnieuw met de game aan de slag zouden gaan, maar sindsdien is het stil. Tot nu.
Studiobaas Christian Dailey vertelt in een blogpost nogmaals dat er tijdens de ontwikkeling van Anthem veel dingen mis konden gaan en ook daadwerkelijk mis zijn gegaan. Ook vertelt hij dat er op Twitter veel vragen waren naar het lootsysteem voor Anthem 2.0 en met name de verbeteringen ten opzichte van de originele game.
Belangrijk voor de amusementswaarde van een loot-shooter is natuurlijk de loot en dat was niet heel best in Anthem. Om te beginnen wil BioWare de tijd van de gamer respecteren door:
- De frequentie van lootdrops te verhogen
- De kans te vergroten dat je echt iets moois oppakt
- Ervoor te zorgen dat loot relevant blijft door de hele game heen
Behalve dat de lootdrops beter worden, gaan ze er bij BioWare ook voor zorgen dat je niet meer volledig van willekeur afhankelijk bent. Dat willen ze doen door onder andere de mogelijkheid toe te voegen om achter specifieke loot aan te jagen. Dit zou dan door middel van quests, gespecialiseerde vendors en unieke loot tables moeten gebeuren. Daarnaast wordt er gekeken naar de mogelijkheid om je verkregen loot te upgraden.
Behalve dat loot relevanter wordt moet het ook leuker worden om het te vinden en te verzamelen. Denk aan bijvoorbeeld een game als Diablo 3 waarin je Treasure Goblins kunt vinden. Weet je die monstertjes te verslaan voordat ze kunnen vluchten dan laten ze hun zak met loot vallen en daar kan best eens wat leuks in zitten. Zoiets willen ze bij BioWare ook bereiken met Anthem. Zeldzame vijanden zoals wandelende schatkisten moeten een feestje worden om te vinden en te verslaan.
Alleen loot vinden is echter niet genoeg. Als je dan een vette nieuwe gun of wat dan ook vindt, dan wil je ook makkelijk en snel kunnen zien of het betere equipment is dan die je al hebt. Om dat voor elkaar te krijgen is de studio bezig om de equipment pagina aan te passen waarop je makkelijk kunt zien wat de statistieken van je nieuwe loot zijn. Ook wordt die sheet makkelijk en op elk moment van de game te bereiken zodat je makkelijk kunt zien wat voor equipment je momenteel uitgerust hebt.
Behalve al het bovenstaande waren er nog een paar dingetjes meer die genoemd werden in de blog, maar ik denk dat het verhaal inmiddels wel duidelijk is. BioWare is erop gebrand om van Anthem 2.0 het succes te maken dat Anthem al had moeten zijn. Hopelijk horen we binnenkort ook meer over de rest van de game.