Het einde van een tijdperk is daar. De organisatie achter de jaarlijkse E3 in Los Angeles gaat er mee stoppen.
Geheel onverwachts komt het besluit niet. De Electronic Entertainment Expo, oftewel E3, is een sinds 1995 jaarlijks terugkerend evenement dat als een van de belangrijkste beurzen in de videogames-industrie wordt beschouwd. Het is een showcase waar toonaangevende spelontwikkelaars, uitgevers, hardwarefabrikanten en andere stakeholders uit de gamingwereld samenkomen om hun nieuwste producten, aankondigingen en technologische ontwikkelingen te presenteren aan het publiek. De organisatie achter de E3 heeft vandaag via social media laten weten de stekker uit het evenement te trekken.
De E3 heeft het tijdens de COVID-periode zwaar te voorduren gehad, maar als we eerlijk zijn dan was het de jaren voor COVID ook al moeilijker. Het lukte de organisatie niet goed om te vernieuwen en ook ontstonden er samenwerkingsbreuken met belangrijke partijen. Steeds meer uitgevers gingen tussen 2015 en 2020 hun eigen shows organiseren in zelf afgehuurde halen, zoals in het Microsoft Theater. Veelal uit onvrede over de E3-organisatie of de dure tarieven die gevraagd werden.
De glorie dagen van de E3 liggen inmiddels al een tijdje achter ons en echt diepe impact zal het recent genomen besluit dan ook niet meer hebben. Jammer is het wel. Want hoewel de E3 in de loop der jaren enige veranderingen heeft ondergaan, bleef het een belangrijk moment op de gamekalender. Het evenement heeft niet alleen invloed op de industrie gehad, maar creëerde ook een gevoel van gezamenlijkheid onder uitgevers, ontwikkelaars en consumenten.
Gamescom in Duitsland is minstens 3 keer zo groot
Voor consumenten heb je inderdaad gelijk. Qua impact van het event en de uitgevers die er bij betrokken waren, was de E3 toch een fenomeen van een veel grotere orde.