Jaaaaa!! Eindelijk na al die jaren hopen voor het eerst op de Gamescom! De eerste game die ik op dit episch-grote evenement mocht uitproberen was Gigantic. Om 11.30 begon mijn afspraak, ik zou de game namelijk eerst op de PC te spelen krijgen.
Shooter-MOBA
Nadat ik met de eerste paar developers over Gigantic had gesproken werd het mij duidelijk dat deze MOBA vooral actie-georiënteerd is. Een van de makers kwam zelf met de term shooter-MOBA. Ik was zeer verrast en had al snel mijn bedenkingen bij dit concept, ik ben per slot van rekening een LoL-speler. Na 5 minuten mocht ik dan eindelijk met de PC-versie aan de slag.
Wat is Gigantic?
Gigantic is een third/first-person MOBA. Je speelt de game 5 vs 5. Ieder team bezit een guardian. Een Guardian is een super groot beest, denk aan een mega-adelaar of een hele grote worm, die je als je genoeg punten scoort in de strijd tegen de andere partij zal helpen. Je wint een potje Gigantic wanneer je de Guardian van het andere team hebt verslagen. Dit is in een notendop waar het spel om draait. De gevechten kan je met een hoop verschillende heroes aangaan. Bij deze keuze komt het third/first-person element aanbod. Wanneer jij een Hunter met een sniper als wapen kiest vonden de makers het logisch als je de game echt als een shooter kan spelen, first-person dus. Wanneer je een tank kiest zal de camera een third-person positie aannemen omdat dit juist meer bij de gameplay-stijl past. Dit gegeven alleen is voor een MOBA al revolutionair. Neem bijvoorbeeld een game als SMITE waarin je met Hunters in third-person moet schieten. Dit is veel lastiger en brengt de tegenstander dus soms onnodig in het voordeel.
De controls op de PC vond ik degelijk. De Q-knop, E-knop en F-knop zijn je speciale aanvallen. Lichte aanval is de linkermuisknop en een zware aanval is de rechter. De reden waarom ik niet helemaal blij ben met deze controls komt doordat je met de muis moet richten. In combinatie met de verschillende knoppen is het moeilijk om te masteren. De game is tijdens de gevechten een chaos en de muis maakt het daarbij niet makkelijker. Daarmee wil ik niet zeggen dat het onspeelbaar is. Gigantic op de PC heeft tot nu toe mijn verwachtingen overtreft en ik ga hem dan ook zeker checken wanneer de game uitomt
Xbox-versie
Na mijn match op de PC werd ik netjes door de mannen van Motiga geëscorteerd naar de Xbox One-versie. Toen ik eindelijk levend langs de geïrriteerde rij was gekomen nam ik plaats bij bij de console-versie. Wat mij meteen opviel was dat ik in mijn tweede potje meteen veel beter het spelprincipe doorkreeg. Misschien denk je nu, “duuhhhh, natuurlijk begrijp je het beter”, maar dit betekent wel dat de game qua game-design ook goed in elkaar zit. Wat mij opviel was dat de Xbox-controller mij echt beter liet richten. De term shooter-MOBA kwam hier echt tot zijn recht. Wanneer je de game dan ook gaat uitproberen raad ik je aan om dit op de Xbox One te doen.
Eind augustus gaat de game in bèta, de release-datum is echter nog niet bekend.