Battlefield, de geliefde franchise die in mijn ogen toch best wel van z’n voetstuk is gevallen. Wordt de nieuwe game degene die de eer gaat herstellen van deze franchise?
De CEO van Battlefield-ontwikkelaar Electronic Arts heeft bevestigd dat de volgende Battlefield een live-service titel zal zijn. De Battlefield-serie blijft een van de langstlopende first-person shooter series en een iconisch IP in de videogame-industrie, met een wereldwijde fanbase die teruggaat tot 2002 (en daar was ik onderdeel van). Battlefield 1942 was één van de eerste games waar je volop oorlogsvoertuigen had in een multiplayer setting. Vliegen, varen, crossen met de jeep, het was toen echt next level.
Nu werkt EA aan de volgende hoofdgame in de franchise in de hoop een andere succesvolle live-service titel uit te brengen. Langdurige veteranen van de Battlefield-franchise zullen waarschijnlijk weten dat de serie nu een moeilijke tijd doormaakt na de teleurstellende verkoop van Battlefield 2042. Ondanks het commerciële falen van de game, gaven eerdere rapporten aan dat EA vastbesloten was om de Battlefield-serie te blijven ondersteunen en naar verluidt geen kosten spaarde bij de ontwikkeling van de aankomende game. Dat is dus heel fijn! Battelfield heeft namelijk echt wel de potentie, maar het moet wel innoveren in een tijd waar andere shooters de franchise links en rechts inhalen qua aantal spelers.
Wat gaan we zien?
De ontwikkelaar heeft tot nu toe gezwegen over wat spelers kunnen verwachten van het volgende hoofdstuk van de franchise. Echter, eerdere Battlefield-lekken gaven een release in 2025 aan en een terugkeer naar de iconische 64-speler matches en vernietigbare omgeving.
CEO Andrew Wilson sprak ook over de voortdurende ontwikkeling voor de Battlefield-franchise tijdens de laatste kwartaalresultaten van het bedrijf. Volgens een transcriptie van The Motley Fool, beweerde de EA-executive dat de volgende Battlefield gebouwd zal worden op een live-service model. Dit komt bovenop het feit dat hij trots was op het grootste ontwikkelingsteam in de geschiedenis van de franchise, met studio’s DICE, Criterion, Ripple Effect, en Motive die allemaal zijn ingeschakeld om het project te leiden.
Hoewel hij niet specifiek beschreef hoe de volgende Battlefield een live-service model zou kunnen implementeren, noemde Wilson ook opmerkelijk de EA Sports FC-franchise en hoe die een centrale rol speelde in de strategie van het bedrijf als het ging om verdienmodellen en betrokkenheid van spelers. Dit komt op mij over als een directeur die blij is met zoveel mogelijk geld uit spelers trekken middels het live service model. Maar fijn dat hij het op een andere manier kan verbloemen.
Rijke directeur, boze fans
Hoewel Wilson optimistisch blijft over de toekomst van Battlefield, hebben fans van de franchise de bevestiging van het live-service model grotendeels met een korreltje zout genomen. Sommige spelers verwezen ook specifiek naar Battlefield 2042, waarbij het live-service model eerder de neergang van de franchise leek in plaats van vooruitgang. Gooi daar het gebrek aan inhoud bij in vergelijking met de uitgebreide functies die in eerdere titels zoals Battlefield 1 waren opgenomen en je hebt genoeg om kritiek op te hebben.
Het blijft nog zien of de Battlefield-franchise erin slaagt om terug te keren naar de top van het first-person shooter genre. Hoewel meerdere studio’s werken aan de volgende Battlefield en de betrokken teams waarschijnlijk geen problemen hebben met mankracht en ervaring, is een aanzienlijk deel van de fanbase nog steeds terughoudend om hun vertrouwen terug te leggen in de serie na zijn lange lijst van eerdere teleurstellingen. En dat is ook heel terecht. Zeker als je Andrew Wilson zo positief hoort over het model waarbij microtransacties belangrijker zijn dan de inhoud. EA blijft natuurlijk EA.
Geef ons eerst weer een oude vertrouwde Battlefield zonder overdreven Fornite taferelen en dan zien we wel verder.