Dit wordt een kort artikel, waarin ik schaamteloos de ruimte pak om mijn onvrede over Sea of Thieves te uiten. Lezen we even mee?

Met veel plezier heb ik inmiddels meer dan 1000 uur in Sea of Thieves gestopt en er zullen ongetwijfeld nog vele honderden uren volgen. Sea of Thieves is mijn GOAT en de game waar ik altijd met veel plezier naar terug keer.

De afgelopen twee maanden heb ik echter vrijwel geen Sea of Thieves gespeeld. Games als Elden Ring kwamen uit en vroegen de nodige tijd en aandacht. Na een periode van afwezigheid nam ik afgelopen week weer een duik. De Shrouded Deep update stond namelijk klaar en deze korte verhalen wil ik uiteraard niet missen. Met veel plezier begon ik aan een nieuw avontuur en, hoewel het gezellig was met Pethor, Yaz en Jurbur, ben ik met enige irritatie na twee uur ook weer uitgelogd. Het roer moet echt om! Wat moet er in ieder geval anders?

1. Onzinnig nautische mijlen grinden

De Shrouded Deep adventure staat in het teken van een aantal Megalodons opzoeken. Hoewel de meeste spelers dit al honderden keren gedaan hebben, gaat daar mijn kritiek nu even niet over. Waar het wel over gaat is dat de ontwikkelaars verhalende content in Sea of Thieves toevoegen, maar door onnodige meters te moeten varen gaat de magie hiervan verloren.

Hoe verliep deze update voor mij? Na op een outpost de voyage gestart te hebben, werd ik naar het midden van de kaart gestuurd (ter hoogte van Reapers Hideout). Hier werden we vervolgens naar Mermaids Hideaway gestuurd, helemaal in het westen van de map. Toen werden we weer terug naar het midden van de kaart gestuurd en leverden wij iets aan informatie in. Vervolgens moesten wij naar Ruby’s Fall varen, wat in het oosten van de wereld ligt. Vervolgens moesten wij weer terug naar het midden van de map.

Dit soort ONZIN mag wat mij betreft per ommegaande uit de game geschrapt worden. Ruim 90 minuten varen om een paar minuten actie en verhalende content te ervaren. Stop er mee! Het haalt mij in ieder geval volledig uit de beleving.

2. Server alliance

Om de Shrouded Deep adventure te kunnen completen, zul je ook een Shrouded Ghost summoning moeten doen. Deze summoning moet met 5 spelers en dat kan natuurlijk alleen als je dit met een andere crew doet. Natuurlijk is het mooi als er vanuit willekeurige ontmoetingen met andere spelers momenten ontstaan dat je samen er op uit trekt. Na meer dan 1000 uur weet ik echter ook dat deze momenten spaarzaam zijn. Dus wat gebeurt er met dit soort deeds: er worden pogingen gedaan om een server alliance op te zetten. Dat kost tergend veel tijd en volgens mij zijn de Sea of Thieves servers ook niet geholpen met spelers die in- en uitloggen in de hoop dat ze met elkaar op een server belanden. Waste of time! Kortom, als de ontwikkelaars dit soort deeds blijven toevoegen, wat ik wel hoop, voeg dan ook de optie toe om een server alliance op te zetten. Voorkom dit soort onzinnige tijdverspilling, voor zowel de spelers als de beheerders van de servers.

3. Recyclen

En tot slot…stop met het telkens hergebruiken van deeds die we al honderden keren gedaan hebben. Ik denk dat de meeste spelers het echt niet erg vinden om te grinden om zodoende bijvoorbeeld een commendation te halen. Maar zelf kan ik het niet waarderen dat deze zelfde deeds vervolgens ook in verhalende content als kern van de gameplay toegevoegd worden. Het geeft mij in ieder geval een oververzadigd gevoel en vooral ook irritatie. Ook komt het de creativiteit en kwaliteit van de game mijns inziens niet ten goede. Spelers haken hier op af.

Beste stuurlui…

Goed, de beste stuurlui staan aan wal. Het is makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen wat er niet goed aan een game is. In een volgend artikel zal ik mijn gedachten eens laten gaan over wat voor toevoegingen ik graag in Sea of Thieves zou zien. Ik begreep dat collega Niels hier ook al wat ideeën over heeft. Misschien klim ik wel even samen met hem in de pen. In ieder geval verklap ik alvast dat er bouwgereedschap en een hutje in voor komen. Tot die tijd hoop ik dat jullie in deze kritische bijdrage de liefde die ik voor deze game voel tussen de regels door wel vinden. Want die liefde is er. Cheers!

Abonneer
Abonneren op
4 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
YazNL
2 jaren geleden

Goed stuk Rik. Ik ben het met praktisch alles eens. Ik heb overigens wel het idee dat vroegah het varen spannender was. We worden nu nog zelden overvallen door een skelly ship, mechladon of een kraken. Dat maakt die hele einden varen ook niet veel beter.

The Enflamer
2 jaren geleden

Goedemiddag @rik, Ik heb uw artiekel: Drie dingen die Nu in Sea of thieves anders moeten gelezen. Ik neem hier even de tijd voor om er dieper op in te gaan. Ik ga het punt voor punt even af. Onzinnige nautische mijlen grinden. Server alliance. Recyclen. Het onzinnige nauthische mijlen grinden. In de nieuwe: adventure, Shrouded Deep, ben ik met je eens. Je begint nartuurlijk op een outpost, gaat naar Larinna en dan door naar M-12. Even babbelen met Belle en Merick en je kan aan de slag om 4 Megaladons te killen. Hungering One – Mermaids Hideaway</li><li>Shadowmaw - Rubys… Lees verder »

2022-05-04 (2).png
Last edited 2 jaren geleden by The Enflamer