EA heeft een uitgebreid overzicht gegeven van het progressiesysteem in Dragon Age: The Veilguard, waarin we meer te weten komen over hoe Rook en zijn gezellen sterker zullen worden tijdens hun epische reis. Wat mogen spelers verwachten?
Het lijkt erop dat The Veilguard zowel oude RPG-kenmerken trouw blijft als nieuwe elementen toevoegt om een evenwicht te vinden tussen traditie en vernieuwing.
In bovenstaande video zien we dat in de basis van Rooks ontwikkeling het Skill Tree-systeem centraal staat, dat bij elke level-up de mogelijkheid biedt om punten toe te wijzen aan vaardigheden. Wat opvalt is dat de meeste ervaringspunten komen van het voltooien van quests, wat een duidelijk signaal lijkt dat het verhaal en het vervullen van missies de belangrijkste route naar progressie zal zijn. Toch blijft het gevecht met vijanden en het verkennen van de wereld een constante bron van XP, maar het lijkt er sterk op dat de focus ligt op de grotere uitdagingen.
Wat de opbouw van vaardigheden betreft, krijgen spelers de vrijheid om te kiezen uit kernvaardigheden, passieve bonussen en specifieke aanvallen die verder te ontwikkelen zijn. EA benadrukt dat elke keuze invloed zal hebben op hoe Rook en zijn gezellen zich gedragen in het gevecht, en dat er genoeg opties zijn om je speelstijl aan te passen.
Upgrades en uitrusting
De mogelijkheid om uitrusting te upgraden en aan te passen speelt een even grote rol in het versterken van je personages. De Caretaker’s Workshop fungeert als een hub voor het verbeteren van items en het toepassen van betoveringen. Het systeem is eenvoudig: elk item kan één betovering krijgen, en hoewel je in het begin maar beperkte opties hebt, groeit de variëteit naarmate de workshop verder wordt ontwikkeld. Interessant is ook dat het uiterlijk van Rook beïnvloed kan worden door de factie waarmee hij zich verbindt aan het begin van de game. Toch is er ook een Transmog-systeem aanwezig voor spelers die liever hun eigen stijl bepalen, los van de invloed van het verhaal.
De ontwikkeling van andere personages
Niet alleen Rook, maar ook zijn gezellen spelen een belangrijke rol in The Veilguard. Elk van hen heeft een eigen progressiesysteem en kan op dezelfde manier als Rook sterker worden door Skill Points toe te wijzen. Wat deze toevoeging extra interessant maakt, is dat de relatie met gezellen verdiept kan worden via speciale quests, wat meer persoonlijke dialogen en verhaalopties biedt. Dit is een element dat we eerder in de Dragon Age-serie hebben gezien, en het lijkt erop dat EA dit concept nog verder heeft uitgewerkt om een sterkere band tussen de speler en de personages te smeden.
In gevechten kunnen gezellen bovendien met Rook samenwerken door middel van speciale combinaties van Primer- en Detonator-aanvallen. Door deze aanvallen slim te combineren, kunnen spelers extra schade toebrengen en vijanden verzwakken. Deze strategische samenwerking lijkt een belangrijk onderdeel van de gevechten te worden, iets wat een nieuwe dimensie toevoegt aan het bekende gevechtssysteem van de serie.
Releasedatum
Met deze gedetailleerde kijk op de progressiesystemen laat Dragon Age: The Veilguard zien dat het trouw blijft aan zijn RPG-wortels. Hoe het gaat uitpakken zullen we zien vanaf 31 oktober 2024, want dan verschijnt de game op de Xbox Series X|S.