Eindelijk was daar afgelopen zomer weer eens een teken van leven van Dragon Age: The Veilguard. De game moet nog dit jaar verschijnen en dus komen er steeds meer details naar buiten, waaronder het feit dat we geen multiplayer hoeven te verwachten in BioWare’s nieuwste avontuur.
Het is alweer 10 jaar geleden dat Dragon Age: Inquisition uitkwam. De game deed een hoop dingen erg goed en dus is het logisch dat veel gamers reikhalzend uitkijken naar het volgende deel. Een dingetje uit Inquisition dat we in The Veilguard niet terug gaan zien is multiplayer.
In Inquisition kon je diverse multiplayer missies doen. Dit deed je met veelal unieke personages, allemaal met hun eigen skills en specializations. Spelers moesten samenwerken om missies succesvol te voltooien. De multiplayer is echter nooit een heel groot succes geweest en weinig spelers kijken er dan ook met warme gevoelens op terug.
In een recent interview met Game Informer verteld BioWare’s General Manager Gary McKay dan ook dat we geen multiplayer hoeven te verwachten in The Veilguard. Volgens McKay wilden ze bij BioWare terug naar de roots van de serie en dat is verhaalvertelling, onvergetelijke personages en spelers het gevoel geven dat ze echt invloed op de wereld uit kunnen oefenen met de keuzes die ze maken. Multiplayer past daar niet bij, zoals ook uit Inquisition bleek. Alles wat je daarin deed had nul invloed op het hoofdverhaal namelijk. Vandaar dat dit onderdeel voor The Veilguard volledig is geschrapt. Door geen resources te steken in de multiplayer kan de volledige aandacht dus naar de singleplayer ervaring uitgaan.
Goed nieuws als je het mij vraagt. Niet elke game heeft namelijk multiplayer nodig, zeker grote verhalende games als Dragon Age niet. Hoe goed Dragon Age: The Veilguard gaat worden is nog even afwachten, want een releasedatum is nog niet bekend. Wel moet hij nog dit jaar uitkomen. Kijken jullie er een beetje naar uit?