DOOM: The Dark Ages brengt sandbox elementen

DOOM: The Dark Ages belooft een frisse wind door de serie te laten waaien met sandbox-gebieden, nieuwe gameplaymechanieken en een indrukwekkende technische upgrade dankzij de idTech 8-engine. Maar multiplayer? Die laten ze deze keer achterwege.

id Software heeft met DOOM: The Dark Ages duidelijk gekozen voor een andere aanpak. Deze nieuwe titel brengt ons naar een donkere, middeleeuwse setting waarin de DOOM Slayer opnieuw de hordes van de hel te lijf gaat. Maar dit keer krijgen we meer vrijheid met sandbox-levels, nieuwe wapens zoals de Shield Saw en zelfs mogelijkheden om een cybernetische draak te berijden. Het is een duidelijke evolutie van de klassieke DOOM-formule, maar zonder de afleiding van een multiplayercomponent. Volgens de ontwikkelaars was dat een bewuste keuze om zich volledig te richten op de singleplayerervaring.

Nieuwe gameplay en sandbox-gebieden

DOOM: The Dark Ages introduceert sandbox-omgevingen waarin je als speler vrij bent om je eigen pad te kiezen. Je krijgt te maken met demonische portalen die je moet sluiten, maar hoe je dat doet, ligt helemaal bij jou. Of je nu een brute aanval inzet, puzzels oplost of op zoek gaat naar verborgen upgrades, het gevoel van vrijheid staat centraal. Daarbij komen nieuwe mechanieken zoals pareren en het gebruik van een schild om vijanden te stunnen of zelfs explosieve schade aan te richten. Het is alsof DOOM een vleugje RPG krijgt, maar zonder de kern van de actie te verliezen.

De kracht van idTech 8

Technisch gezien is DOOM: The Dark Ages een pareltje. Dankzij de nieuwe idTech 8-engine zien we verbeterde physics, raytracing en destructieve omgevingen die het speelveld dynamischer maken. Het aantal vijanden op het scherm is fors opgevoerd zonder in te boeten op performance. Xbox Series X|S-eigenaren kunnen zich verheugen op vloeiende 60fps en een visueel spektakel dat de hel nog nooit zo levendig heeft gemaakt. Het lijkt erop dat id Software hier echt alles uit de kast heeft gehaald om een next-gen ervaring neer te zetten.

Geen multiplayer, volle focus op singleplayer

Een opvallende beslissing is het ontbreken van een multiplayer. Waar eerdere titels zoals DOOM Eternal experimenteerden met unieke multiplayer-modi, kiest DOOM: The Dark Ages ervoor om volledig te focussen op de singleplayercampagne. Volgens de ontwikkelaars zorgt dit ervoor dat alle middelen en creativiteit in het verhaal en de gameplay van de campaign kunnen worden gestopt. Het resultaat? Een 22 hoofdstukken tellende epische strijd die de focus volledig legt op de DOOM Slayer’s reis en de middeleeuwse oorlog tegen de hel.

Wat denk jij? Is de singleplayer-focus een goede zet of mis je toch die multiplayer-chaos? Laat het ons weten in de reacties!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties