Slechts 3 maanden na release van de game is deze week door V1 Interactive en Private Division besloten om de online multiplayer uit de game te halen. Wat is er aan de hand?

In juni 2020 heb ik voor het eerst een game in review gehad die ik als onvoldoende heb beoordeeld. Disintegration had wat mij betreft de nodige potentie, maar in de veelheid aan opties die de ontwikkelaars hebben willen bieden leken zij hun hand te overspelen. De conclusie van mijn review was dan ook:

Waar de game wel enkele innovatieve opties biedt in het combineren van het RTS en FPS gamegenre, lijkt V1 Interactive toch enigszins haar hand overspeelt te hebben. Disintegration is het op alle fronten net niet. Het verhaal heeft potentie en goede voice-acting, maar is weinig verdiepend en verbeeldend uitgewerkt. De afbakening van strategie-elementen van de game tegenover de FPS-elementen is mager, waardoor bewust een speelstijl inzetten niet goed mogelijk. Het wordt al snel chaotisch op het speelveld en je hebt zelden het gevoel van controle. Naast de matig uitgewerkte campaign, zal de multiplayer nog een stuk beter geoptimaliseerd moeten worden. Voor een prijs van 50 euro kan ik helaas op dit moment nog niet adviseren om de game aan te schaffen. Voor diegenen die toch benieuwd zijn naar het RTS/FPS-concept achter Disintegration, zou ik zeggen: wacht op een aanbieding en de nodige patches.

XBNL review van Disintegration (19 juni 2020)

Vandaag lees ik dat de ontwikkelaars gaan stoppen met de online multiplayer aan te bieden. In een blogpost schrijven zij dat ze deze moeilijke beslissing, voor alle platformen waarop Disintegration uit gekomen is, hebben moeten nemen. De servers gaan de komende periode gefaseerd offline gehaald worden. Daar zijn zij vandaag mee begonnen, namelijk door de in-game store er uit te halen. Op 17 november zal de complete online multiplayer uit de game zijn gehaald.

Als verklaring geeft de uitgever aan dat zij creatieve risico’s nemen door te innoveren en dat zullen zij blijven doen. Soms pakt dat goed uit en in het geval van Disintegration kennelijk niet. Met name wordt opgemerkt dat het onvoldoende gelukt is om een constante en voldoende omvangrijke playerbase voor de online multiplayer op te bouwen. De single player campaign zal gewoon speelbaar blijven.

Jammer om te lezen dat het passie project van de co-creater van Halo niet heeft uitgepakt waar van tevoren op gehoopt werd. Het nieuws heeft me ook wel wat verbaasd. Ik kan me niet herinneren mee gemaakt te hebben dat van een game zo snel na launch de stekker er al uitgetrokken werd. Waar ik dan ook benieuwd naar ben is hoe het precies zit als je als consument deze game gekocht hebt? Wat zijn dan precies je ‘rechten’? Kun je bijvoorbeeld je geld terug vragen, omdat het product waarvoor je aanvankelijk betaald hebt niet meer levert wat het beloofde te leveren? Ik weet het niet goed. In de veel gestelde vragen die opgesteld zijn over het offline zetten van de online multiplayer kom ik niet veel wijzer. Hoe sta jij hier in?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties