Stardock Studios is bezig met Ashes of Singularity, één van de eerste DirectX 12 games. Brad Wardell, de baas van Stardock, praat over DirectX 12 en wat voor verbeteringen het op de Xbox One brengt.

Misschien heb je de plaatjes wel gezien, de plaatjes die aangeven dat DirectX 12 een flink stuk efficiënter is.

DirectX 12

Het slechte nieuws is dat we deze impact niet hoeven te verwachten op Microsoft´s console, maar toch zitten er wat belangrijke zaken in DirectX 12 voor Xbox One ontwikkelaars.

Betere resolutie

Het eerste is dat de Xbox performance compleet afhankelijk is van het eSRAM-geheugen en hoe goed de ontwikkelaar met dit geheugen omgaat. Op dit moment wordt het de ontwikkelaar niet makkelijk gemaakt om dit goed in te regelen. De huidige API, wat een uitbreiding is op DirectX 11, kan ontzettend slecht met het eSRAM-geheugen omgaan. Dat heeft dan ook geresulteerd in de zogenaamde ‘Resolution Gate’.

Wardell zegt dat de esram API van DirectX 12 zorgt voor grote veranderingen. Microsoft zal nooit toegeven dat ze grote problemen hebben om hun games op 1080p te draaien, omdat ze misschien denken dat de gebruikers het niet zullen snappen. Maar in feite ligt het probleem bij de ontwikkelaar die niet effectief gebruik maakt van de eSRAM API. Dus in DirectX 12 hebben ze de kansloze API weggegooid een vervangen door een gloednieuwe, en dat gaan we merken.

De oplossing voor de resolutieproblemen is voor veel gamers toch wel het belangrijkste. Wel moet de ontwikkelaar zelf aan de slag en zullen bestaande spellen niet zomaar sneller zijn of op een hogere resolutie beschikbaar zijn.

Andere optimalisaties

Microsoft heeft ook een nieuwe tool uitgebracht die de ontwikkelaar aangeeft waar zijn code geoptimaliseerd kan worden. Dit doet de tool door de code tegen bepaalde regels aan te houden en op een bepaalde manier te scannen. In plaats van dat een ontwikkelaar zelf gaat klooien met optimalisaties, kan deze tool al zoveel mogelijk voor de ontwikkelaar doen.

Daarnaast is DirectX 12 voor de ontwikkelaar makkelijker te gebruiken en ook makkelijker om optimalisaties door te voeren, dat gaan we als gamers wel merken.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties