Bungie schrapt 220 banen, zo’n 17% van het personeelsbestand: wat betekent dit voor de toekomst van Destiny en Marathon?
Hoewel Bungie een studio is van onze blauwe vrienden uit Japan, is dit nieuws toch enigszins verrassend. Destiny-ontwikkelaar Bungie (die voorheen onze geliefde franchise Halo ontwikkelde) heeft aangekondigd dat het 220 medewerkers ontslaat, wat neerkomt op zo’n 17 procent van het totale personeel. Dit nieuws komt bovenop eerdere ontslagen, waarbij in oktober vorig jaar al 100 werknemers hun baan verloren. In totaal is daarmee bijna een kwart van de Bungie-crew in minder dan een jaar tijd weggevallen. What the heck is hier aan de hand?
CEO Pete Parsons gaf in een blogpost aan dat deze stap nodig was vanwege stijgende ontwikkelingskosten en veranderingen in de gamesindustrie. Hij noemt het “een van de moeilijkste beslissingen die we ooit hebben moeten maken.” Volgens Parsons liggen de oorzaken onder meer bij economische omstandigheden en een misser met Destiny 2: Lightfall. Ook maakt Bungie nu de keuze om zich volledig te richten op de verdere ontwikkeling van Destiny en Marathon (hun nieuwe first person shooter met een soort PvP extraction gameplay er in).
Naast de ontslagen kondigde Bungie ook een verschuiving aan van 155 medewerkers naar Sony Interactive Entertainment (SIE), waarmee een nieuwe studio zal worden gevormd. Sony nam Bungie vorig jaar over voor 3,6 miljard dollar, en deze stap lijkt de banden tussen de twee bedrijven nog verder te versterken.
Maar wat nu?
Het team dat achterblijft – zo’n 850 man sterk – zal zich blijven inzetten voor de verdere ontwikkeling van Destiny en Marathon. Maar de vraag is natuurlijk: wat betekent dit voor de kwaliteit en toekomst van deze games? Parsons geeft aan dat Bungie zichzelf te dun heeft uitgesmeerd door te snel te willen groeien. Nu is het tijd om een stap terug te doen en opnieuw te focussen.
Bungie’s community-lead Dylan Gafner liet op X (voorheen Twitter) weten dat hij de beslissing “onvergeeflijk” vindt. Hij stelt dat het wederom de hardwerkende medewerkers zijn die de prijs betalen voor fouten die hogerop zijn gemaakt.
Met deze ontslagen lijkt Bungie zich te willen herpositioneren in een industrie die onder druk staat. Maar het blijft de vraag of deze koerswijziging genoeg zal zijn om de studio op het juiste spoor te houden en of fans van Destiny en Marathon nog steeds kunnen rekenen op de kwaliteit die ze gewend zijn.
Ik vraag me af of Bungie niet beter bij Xbox had kunnen blijven.