Wat is nu fijner dan het jaar beginnen met een good old afzeikpartijtje op de kutste game van het afgelopen jaar? En welke game deed wel goede zaken? Je leest het in mijn top en flop.
Pak er maar een paar krat citroenen en een afgedopte accu bij, want de kritiek zal zuurder en bitterder zijn dan een jus d’ orange na het tandenpoetsen.
Flop: Anthem
Even door de zure appel heen bijten hoopte de optimist in mij, het is tenslotte BioWare. Ik heb minimaal 100 uur in Anthem zitten, maar het is zonder twijfel de flop van 2019. Daarmee bedoel ik niet de slechtste game van het jaar vanuit objectief perspectief, want dan zal WWE 2K20 of Generation Zero waarschijnlijk hogere ogen gooien. Bij Anthem denk ik aan de grootste deceptie van het jaar. De status van de game is in 2 jaar tijd in een vrije val geraakt en harder gezonken dan Todd Howard in een X-01 power armor.
Op de E3 van 2017 zagen we de legendarisch “realtime in-game” gameplay-trailer die uiteindelijk toch allesbehalve representatief bleek voor de game die in de schappen ligt. En dan hebben we het over gedowngrade graphics, waardeloze animaties, een kutverhaal, zwaar gebrek aan content, maar bovenal: repetitief.
Deze eigenschappen zijn natuurlijk relatief, maar om aan te tonen dat dit daadwerkelijk de flop van het jaar is heb ik een paar cijfers voor jullie. De game is namelijk sinds 2012 in de maak, dat is een totale ontwikkeltijd van 9 jaar. Direct na Mass Effect 3 is het top-team gaan werken aan Anthem. Honderden mensen over verschillende continenten werkten aan de game en de laatste maanden hadden de medewerkers verplichte 80-urige werkweken. De game heeft honderden miljoenen gekost. Zelfs voor EA, de producenten van Battlefield en een dozijn sport-games die bij elkaar goed zijn voor miljarden en miljarden, was dit het grootste project ooit!
De executives van BioWare hadden na hun Mass Effect- en Dragon Age-successen de illusie dat alles wat ze aanraakten in goud veranderde en dat ze creatiever en genialer waren dan Michelangelo, Da Vinci en Newton bij elkaar. In dezelfde periode weet EA in recordtijd zijn omzet te verdubbelen van $2,5 miljard naar $5 miljard dankzij een gestroomlijnde productielijn voor schiet- en sport-spellen, maar nog belangrijker: met verslavingsmechanismes zoals Ultimate Team, player packs, lootboxen en micro-transactions.
Maar de grootheidswaan van BioWare in combinatie met de hebzucht van EA hebben een gedrocht van een kind gebaard. Anthem zal in de game-industrie bekend staan als de grootste kapitaalvernietiging aller tijden. Vernietiging inderdaad, want toen EA er een maand na release achter kwam dat er geen eer meer te behalen was hebben ze de game direct als een baksteen (door de bodem van de oceaan) hebben laten vallen, en daarmee ook de hele roadmap waar de resterende trouwe aanhangers nog op zaten te wachten. De rest is geschiedenis en inmiddels zijn op de 3 laatste servers alleen nog maar krekels te horen.
Je kunt zeggen over Fallout 76 en Bethesda wat je wilt, noem het trekken aan een dood paard of het in leven houden van een kasplantje, maar ze proberen er tegen de stroom in tenminste wat aan te doen.
Leerpuntje van 2019
Wat we van Anthem ook hebben geleerd is dat we ongeïnspireerde, door de commercie gedreven ambitieloze meuk niet langer waarderen. En dan denk ik specifiek aan opnieuw uitgebrachte melkkoeien zoals Destiny 2 en The Division 2 die enkel en alleen zijn bedacht en uitgebracht vanuit financieel motief. De spirit waar wij als gamers zo naarstig naar verlangen zijn in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Sekiro, Witcher of Red Dead bij deze games volledig zoek geraakt.
Top: Xbox Game Pass
Als Rik het mag, mag ik het ook. Dit keer geen traditionele game als onderwerp, maar de Xbox Game Pass in het algemeen. Om het heel simpel te houden: wat ons werd beloofd was 100 games uit het Xbox Store assortiment, zonder kwaliteitsgaranties, voor peanuts. Wat we kregen waren meer dan 250 titels met talloze moderne triple-A titels zoals bijvoorbeeld de hele Tomb Raider trilogie, The Outer Worlds en Hitman, tot aan quadrupel-A titels zoals Gears 5 en de laatste Forza games, allemaal beschikbaar op de dag van release, voor dezelfde peanuts.
Het enige nadeel van de Game Pass is dat mijn backlog met een extra 250 games oneindig lang is geworden. Het voordeel is dat ik verschillende games heb kunnen proberen die ik normaal niet zo snel zou aanraken. Ik ben er bijvoorbeeld achter gekomen dat Mortal Kombat dus helemaal NIET mijn ding is, maar dat Hellblade supervet is en dat What Remains of Edith Finch echt supergoed in elkaar steekt.
Een ander voordeel is dat de mindere releases niet zo zuur vallen als ze in de Game Pass verschijnen. Crackdown 3 bijvoorbeeld had ik op basis van reviews nooit gekocht, maar dankzij de Game Pass kon ik toch wel genieten van de game en heb ik hem met veel plezier uitgespeeld.
Honorable Mentions
Om toch nog een game als mijn beste game van 2019 aan te wijzen, ik geef die mention graag aan Gears 5, die met indrukwekkende graphics op 60fps een prachtige shooter heeft afgeleverd. Ook vind ik dat Call of Duty met de reboot van Modern Warfare een goede stap heeft gemaakt richting de fans in plaats van de e-sports-tour op te gaan.
En als laatste nog een shout-out naar Respawn Entertainment, de EA studio die alleen maar goede dingen doet. Uit het niets kwamen ze aanzetten met Apex Legends, die een waardige concurrent van Fortnite en PUBG is geworden. Daarnaast kwamen ze dit jaar met Star Wars: Jedi Fallen Order uit. De game die niet alleen binnen onze redactie, maar over de hele wereld vele harten heeft gestolen.