De 2022 roadmap van Sea of Thieves zorgt voor vreugde en verdriet

Verdeeldheid binnen de Sea of Thieves community

De ontwikkelaars van Rare hebben hun jaarplan voor Sea of Thieves met de community gedeeld. Zeer ambitieuze plannen die binnen de community een cocktail aan emoties oproepen. In dit artikel zoomen we kort in op de twee belangrijkste veranderingen. In een nog uit te zenden Tavern Talk zullen we jou hier uitgebreider over bijpraten.

We zaten gisterenavond met een deel van de XBNL-community klaar om via een Discord stream naar het preview event van de jaarplannen te kijken. Voorafgaand werd er al flink gespeculeerd. Zou er dan eindelijk een nieuw gebied aan de map toegevoegd worden? Gaan we weer nieuwe Tall Tales krijgen? Is de A Pirates Life update die we in 2021 kregen wel te overtreffen? Veel vragen en het nodige gespeculeer. Wat is er van uitgekomen?

Het doek valt voor de Arena mode

Sinds eind 2020 zijn de ontwikkelaars van Rare met ondersteuning voor de Arena mode gestopt. Dat wil zeggen dat zij de servers nog wel onderhouden, maar geen vernieuwingen doorvoeren. De reden hiervoor is dat slechts 2% van de totale playerbase van de Arena gebruik maakt. Ook waren er veel klachten over het toxic klimaat en de lange wachttijden betreffende matchmaking.

De beperkte spelers aantallen en de capaciteiten die het van het ontwikkelteam vraagt om de servers te ondersteunen hebben er uiteindelijk toe geleid dat Rare gisteren heeft aangekondigd dat de mode uit de game gehaald zal worden. Voor veel spelers een logische keuze, maar niet iedereen is er blij mee. Hoe zit dat precies?

Het merendeel van de community snapt de keuze van Rare om met de Arena mode te stoppen. De manier waarop zij dit nu doorvoeren roept echter vragen op.

Vanaf 10 maart 2022 is het namelijk niet meer mogelijk om in Arena te spelen. Hadden ze dit niet wat langer te voren moeten aankondigen? Er zijn namelijk nog wel behoorlijk wat gamers die graag enkele commendations willen vrijspelen. Ook is er een opvallende keuze gemaakt om spelers die op dit moment Sea Dogs rank 50 zijn te belonen met een exclusieve set, terwijl anderen deze niet meer kunnen krijgen. Ook niet wanneer je voor de sluitingsdatum van 10 maart nog rank 50 zult halen.

Voor de completionisten onder ons is het verder onduidelijk wat er met de achievements gaat gebeuren. De Arena Mode kent namelijk 13 achievements met een totale gamescore die 365gs waard is. Deze achievements zijn specifiek voor Arena ontwikkeld en het is nu nog onduidelijk wat er na 10 maart mee gaat gebeuren. Wat daarin ook de keuze zal zijn, er zullen mensen teleurgesteld gaan worden. De ontwikkelaars van Rare zullen ons hier zo spoedig mogelijk duidelijkheid over geven.

Er valt nog veel meer over de Arena mode te schrijven. Mocht je meer hierover willen weten dan praten we jou graag tijdens onze Tavern Talk bij. In de tussentijd kun je ook de blogpost die Rare gepubliceerd heeft hier lezen.

Maandelijkse episodische verhalende content wordt toegevoegd

Het spektakelstuk van de jaarplannen is de toevoeging van verhalende content. In de vorm van adventures zullen spelers iedere maand meer over de lore in Sea of Thieves te weten komen. De ontwikkelaars gaan daarbij meer gebruik van cinematics maken. Ook gaan de verschillende characters in de Sea of Thieves meer uitgelicht worden en heeft de community invloed op het verloop van het verhaal.

Deze maandelijkse verhalende content komt bij de lancering van Season 6 beschikbaar. Dit betekent dat we in maart met het eerste verhaal aan de slag kunnen, namelijk: Shrouded Islands. In bovenstaande trailer krijgen we alvast een eerste indruk en zien we dat er overduidelijk op Golden Sands Outpost iets aan de hand is. Als community zullen we gaan uitzoeken wat er speelt. We zien in ieder geval al een aantal vertrouwde characters, zoals the Pirate Lord, voorbij komen.

Het toevoegen van meer verhalende content is iets waar veel om gevraagd is. Toch is er met gemengde gevoelens op de huidige plannen gereageerd. De voornaamste twijfel zit in het episodisch aanbieden van de content.

Episodische content op zichzelf kan natuurlijk uitstekend werken, weten we van vrijwel iedere Telltale en DONTNOD game. De twijfel onder gamers zit hem in de tijdelijke beschikbaarheid van het verhaal. Als spelers krijg je namelijk slechts twee weken per maand de tijd om het verhaal te spelen. Daarna verandert de wereld in Sea of Thieves en volgt er een maand later een nieuw verhaal. Het lijkt er dus op dat je niet, zoals nu met de Tall Tales, op ieder willekeurig moment in kunt stappen. Met andere woorden: speel je twee weken niet dan zul je een deel van het verhaal missen. Uiteraard kan deze strategie leiden tot een hogere engagement, echter voelt niet iedere speler zich lekker bij deze ‘fear of missing out’-strategie. Hoe het gaat uitpakken zullen we natuurlijk nog moeten zien.

Roadmap 2022

Er valt nog veel meer over de plannen van 2022 te bespreken. Zo worden er nieuwe forts toegevoegd, verdwijnt de fleet van Flameheart en kun je ieder kwartaal een community day gaan verwachten. Kortom, er gaat veel in Sea of Thieves veranderen en we zullen jullie hierover tijdens de aanstaande Tavern Talk informeren. Deze staat onder voorbehoud voor donderdag 3 februari 20:30 uur gepland. Wij zenden deze live op ons Twitch-kanaal uit. Houd in ieder geval de aankondiging hiervoor op onze Discord in de gaten.

Ik ben benieuwd hoe jullie naar de plannen van Rare kijken? Baal je er van dat de Arena mode uit de game wordt gehaald? En heb je zin om nieuwe verhalen in Sea of Thieves te gaan ontdekken? Laat het ons weten in de comments of kom met ons in de XBNL-Discord hangen.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties