Maak een game met superhelden en ik sta meestal vooraan in de rij. Dus terwijl ik druk bezig ben om jullie van een leuke review te voorzien, is het misschien leuk om iets meer over de start van het verhaal te vertellen.
Rocksteady’s Suicide Squad: Kill the Justice League is een game waar ik al reikhalzend naar uitkeek. Met in de hoofdrol DC’s anarchistische Task Force X, samengesteld door Amanda Waller, die, zoals de titel al aangeeft, een onmogelijke missie uit moeten voeren: vermoord de corrupte Justice League
Het blijkt echter dat Kill The Justice League niet Waller’s eerste ontmoeting is met Harley Quinn, Captain Boomerang, King Shark en Deadshot. Een nieuwe strip van vier nummers, Suicide Squad: Kill Arkham Asylum, wordt volgende week gelanceerd vanuit DC en fungeert als een prequel op de game. In de nieuwe strip, geschreven door John Layman en getekend door Jesús Hervás, met inkleuring door David Baron, bezoekt Waller Arkham Asylum met één ding in gedachten: de sterkste, slimste en meest brute moordenaars vinden om zich bij haar nieuwe Suicide Squad aan te sluiten.
Onze collega’s van Gamesradar hadden de eer om een interview met Layman en Hervás over het nieuwe boek en de game te krijgen, maar bekijk eerst deze galerij met covers voor het eerste nummer met werk (van links naar rechts) van Dan Panosian, Ariel Olivetti, Kyle Hotz, Steve Beach en David Nakayama.
Wij zijn zo vrij geweest dit interview over te nemen en jullie zo van wat achtergrondinfo te voorzien.
Newsarama: Hoe zou je het verhaal van Suicide Squad: Kill Arkham Asylum in een paar zinnen samenvatten?
John Layman: Amanda Waller is op zoek naar een team van (vervangbare) superhelden om metahumane bedreigingen tegen te gaan. Ze heeft een idee dat een paar vliegen in één klap slaat: een stel gevaarlijke slechteriken uit de weg ruimen terwijl je uitzoekt wie de GEVAARLIJKSTE slechteriken zijn en deze manipuleert om voor haar te werken.
De strip fungeert als een prequel op de aankomende game. Was er een lijst met elementen die in de strip moesten worden opgenomen om het in lijn te brengen met het spel?
Leek: Ja. Het boek eindigt precies waar het spel begint, dus we moesten naar die plek gaan, terwijl we de continuïteit volgden die in de vorige Arkham-spellen was opgezet. Er waren een aantal uitdagingen, één grote in het bijzonder, maar ik kan er niet echt op ingaan zonder te veel weg te geven. Het volstaat te zeggen dat ik het als een leuke uitdaging zag, en ik denk dat het redelijk goed gelukt is.
Jesús Hervás: We hadden een zeer solide basis die we moesten respecteren. Gelukkig is het conceptuele werk van de videogames (zowel van Suicide Squad: Kill the Justice League als de vorige Arkhamverse-games van Rocksteady Studios) geweldig, dus het was een groot pluspunt om van dat materiaal te kunnen uitgaan om onze eigen ideeën in de serie te ontwikkelen.
Het boek is meedogenloos! Jesús, is het leuk om scènes te tekenen zoals King Shark die het hoofd van een man eraf bijt, of het grote Batman-gevecht in nummer één?
Hervás: Zeker! Bloedspetters is een van de leukste dingen om te tekenen! Vanaf het eerste moment was het ons doel om vooral een leuk boek te maken, dus we hebben veel van die scènes met gore en coole gevechten. Dit was erg leuk om te tekenen en ik hoop dat de pagina’s dat gevoel laten zien.
Harley Quinn komt veel voor. Ze is uitgegroeid tot meer een held/antiheld in sommige andere strips, dus hoe ging het terug naar de volledige maniakale Harley?
Leek: Ja. Ik vind Rated-R Harley een leuke Harley. Alle leads waren leuk om te schrijven, maar Harley was mijn favoriet. En niet om mezelf op de borst te kloppen, maar ik schrijf een verdomd goede Harley. DC zou me meer Harley-werk moeten geven.
Hervás: Harley is een geweldig personage in elke interpretatie van haar, maar ik denk dat zowel John als ik het erg leuk vonden om deze Harley op de meest vreugdevolle manier mokerslagen te laten uitdelen.
Amanda Waller staat momenteel echt in de schijnwerpers bij DC. John, wat is jouw mening over dit personage? Wie is zij voor jou?
Leek: Ze is interessant, omdat ze in veel opzichten meedogenlozer is dan de zogenaamde slechteriken, maar ze werkt voor de goeden. Dat is een soort Suicide Squad in een notendop: duivels die aan de kant van de engelen werken.
Jesús, hoe was het om samen te werken met colorist David Baron? Welke kwaliteiten brengt hij in je kunst?
Hervás: Ik vind Davids werk hier geweldig, hij weet altijd hoe hij elke pagina moet geven wat hij nodig heeft en hij heeft die gevangenisverhaaltoon bereikt voor de serie die ik wilde.
Leek: Ik ga hier gewoon aan toevoegen dat David Baron een van mijn beste vrienden ter wereld is, dus ik heb gelobbyd om hem in het boek te krijgen. Gelukkig kostte het niet veel aansporing, want Baron is ook een fantastische colorist. Hij en Jesús zijn een ideale match. Het boek ziet er fantastisch uit.Â
Heeft een van jullie de Kill the Justice League-game al gespeeld?
Leek: Nee! Ik heb uitgebreide aantekeningen en documenten over wat er gaat gebeuren, maar ik heb het nog niet gespeeld. Ik kan niet wachten om erin te scheuren. Elk excuus om minder strips te schrijven, minder geld te verdienen en meer deadlines te missen!
Hervás: We hadden toegang tot veel materiaal om de serie te maken, maar ik heb het nog niet gespeeld. Uiteraard heb ik er zin in.
Zijn er Easter Eggs voor het spel in de strip?
Leken: Ik ben niet zeker van specifieke Easter Eggs, maar er zijn een paar vragen in het boek die in het spel worden beantwoord, en scènes die meer weerklank vinden bij spelers als ze de strip hebben gelezen.
Hervás: Zoals ik al zei, hadden we tijdens het proces toegang tot veel spelmateriaal, dus het zou geen kwaad kunnen voor lezers om de details in de gaten te houden voor het geval dat.
Suicide Squad: Kill Arkham Asylum #1 (van 4) wordt op 6 februari gepubliceerd door DC.