Clair Obscur: Expedition 33 gameplay is veelbelovend!

Clair Obscur: Expedition 33 gooide hogen ogen met de aankondigingstrailer. Hoe meer gameplay nu uitkomt, hoe meer mensen behoorlijk hyped raken voor de titel. De creative director van het project deelt de inspiraties die hij had voor deze nieuwe IP.

Na het zien van de hands-off demo van Clair Obscur: Expedition 33, die naar mijn mening uitgroeit tot een van de meest interessante RPG’s van 2025, viel het meteen op hoe sterk de game leunt op invloeden van de Persona-serie, vooral Persona 5 Royal. De manier waarop gevechten beginnen met een “slaan of geslagen worden”-mechanic in de real-time wereld, de turn-based gevechten met je team. Zelfs de unieke vijanden en de strakke menu-animaties roepen meteen herinneringen op aan Persona. PC Gamer sprak met creative director Guillaume Broche over deze gelijkenissen.

“We verbergen zeker niet dat we beïnvloed zijn door grote Japanse RPG’s,” gaf Broche toe. “Maar als ik eerlijk ben, is Persona niet eens onze grootste inspiratiebron. Ik ben een grote fan van de Final Fantasy-games uit de 8, 9 en 10 periode, en dat zie je terug in de kern van onze game. Het is niet dat we dingen direct overnemen, maar meer dat dit de games zijn waarmee ik ben opgegroeid en die mijn creatieve visie hebben gevormd.”

“Wat Persona betreft, ja, we hebben zeker gekeken naar hun dynamische camerabewegingen en menu’s, en we wilden diezelfde dynamiek vangen, maar dan op onze eigen manier. Onze kunststijl is ook heel anders, en we wilden echt onze eigen draai eraan geven.”

Het is nice om te horen dat Expedition 33 zich laat inspireren door zulke iconische franchises, maar er toch in slaagt om iets unieks te creëren. Het biedt een soort westerse dark fantasy-versie van een klassieke turn-based JRPG, iets wat we niet vaak zien. De sfeer is doordrenkt van een “einde van de wereld”-vibe, wat doet denken aan Final Fantasy. Hoewel de gevechten turn-based zijn, brengen ze ook actie-elementen met zich mee. Denk aan goed getimede knoppenindrukken voor aanvallen en het ontwijken en pareren van vijandelijke slagen. Dit biedt dus iets meer interactie en snellere actie dan alleen maar beurt voor beurt aanvallen, iets wat mij persoonlijk zeker aanspreekt!

Deze game moet volgend jaar uitkomen en zou zomaar eens in de lijsten eindigen voor Game of the Year kandidaten.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties