De backlog aan games puilt uit! Stapels met games waaraan ik begonnen ben, maar die ik niet afgemaakt heb. In 2024 gaat het roer om! Mijn goede voornemen is om games vaker uit te spelen en de credits te laten rollen als nooit tevoren. Staat de teller eind 2024 niet op minstens 40 afgeronde games, dan is het eerste rondje tijdens de XBNL-community BBQ voor mijn rekening!
De credits van game nummer 42 zijn gaan rollen. Visions of Mana, natuurlijk geen echte backlog game, want de game van Square Enix is afgelopen augustus uitgebracht. Maar goed, credits zijn credits en dus telt de game mee voor de CH3F NL laat de credits rollen-reeks.
Wat voor soort game is Visions of Mana?
Visions of Mana is een actie-RPG die voortbouwt op de lange traditie van de Mana-serie, maar introduceert ook nieuwe gameplay-elementen die het genre verfrissen. In dit nieuwe hoofdstuk volgen spelers het verhaal van Val, een zwaardvechter die samen met zijn jeugdvriendin Hinna, de gekozen Alm van Vuur, op een gevaarlijke pelgrimstocht naar de Mana Tree gaat. Het spel speelt zich af in de fantasiewereld Qi’Diel, waar verschillende wezens samenleven en Mana een cruciale bron van leven vormt.
De gameplay combineert klassieke actie-RPG-elementen met strategische keuzes die gebaseerd zijn op de elementen en klassen van de personages. Elk teamlid kan wisselen tussen klassen die verbonden zijn aan een van de acht elementen, wat in theorie veel tactische variatie biedt. Echter, dit systeem kent enkele beperkingen, zoals het niet kunnen delen van dezelfde klasse tussen personages met hetzelfde element, wat de vrijheid in de gevechten beperkt. Hoewel de gevechten toegankelijk zijn voor nieuwe spelers, kan de combat na verloop van tijd repetitief aanvoelen, en technische problemen zoals een stroeve cameravoering en inconsistent itembeheer doen soms af aan de ervaring.
Visueel is Visions of Mana indrukwekkend, met een wereld vol kleurrijke biomen en gedetailleerde omgevingen. Toch voelt de game nooit als een volledig open wereld, en mist de omgeving diepgang en levendigheid. NPC’s bieden vooral standaard zijmissies zonder veel context of wereldopbouw, waardoor de wereld minder memorabel aanvoelt. Ondanks deze beperkingen blijft Visions of Mana een toegankelijke en boeiende ervaring, vooral voor fans van de serie en nieuwe spelers die op zoek zijn naar een fantasy-actie-RPG met een nostalgische touch.
Credits
Er valt best wel wat op te merken over Vision of Mana. De gameplay kan wat repetitief aanvoelen en de combat weinig gevarieerd. De wereld ziet er schitterend uit, maar nodigt nooit echt uit om te gaan ontdekken. De game moet het wat mij betreft echt hebben van haar uitstekende verhaal en prachtige visuals. Dat alleen was voor mij meer dan genoeg om de game met plezier te spelen en na 25 uur de credits te laten rollen.