De backlog aan games puilt uit! Stapels met games waaraan ik begonnen ben, maar die ik niet afgemaakt heb. In 2024 gaat het roer om! Mijn goede voornemen is om games vaker uit te spelen en de credits te laten rollen als nooit tevoren. Staat de teller eind 2024 niet op minstens 40 afgeronde games, dan is het eerste rondje tijdens de XBNL-community BBQ voor mijn rekening!
De 40 games komen nu echt in zicht. Met het rollen van de credits van Elden Ring: Shadow of the Erdtree tik ik namelijk game nummer 35 van dit jaar aan. Wat valt er nog over deze game te schrijven? In mijn review heb ik al zeer uitvoerig mijn indrukken gedeeld. Dit artikel is dus meer voor het archief, want diegenen die XBNL enigszins volgen hebben natuurlijk al lang begrepen dat je Elden Ring en Elden Ring: Shadow of the Erdtree moet spelen tot de credits rollen.
Wat voor soort game is Elden Ring: Shadow of the Erdtree?
Elden Ring is een soulslike actie-RPG ontwikkeld door FromSoftware en uitgegeven door Bandai Namco Entertainment. De gameplay in Elden Ring bestaat uit uitdagende combat, RPG en exploratie in een enorme open wereld. Het spel, dat in februari 2022 werd uitgebracht, is het geesteskind van Hidetaka Miyazaki, de maker van de Dark Souls-serie, in samenwerking met de bekende fantasy-auteur George R.R. Martin. De game speelt zich af in de Lands Between, waarin spelers een personage besturen dat bekend staat als de Tarnished. De Tarnished zijn op zoek naar de Elden Ring, een mystieke artefact dat de macht heeft om de wereld te regeren en te transformeren.
In navolging op de zeer succesvolle game uit 2022, heeft FromSoftware afgelopen maand de eerste en tevens enige uitbreiding uitgebracht. Elden Ring: Shadow of the Erdtree brengt spelers een nieuw avontuur dat ruim 40 uur kan duren. De uitbreiding past feilloos in de lore van de basegame, maar brengt spelers wel naar een nieuwe wereld. De uitbreiding onthult een apart verhaal in het Land of Shadow, een mysterieuze wereld overschaduwd door de Scadutree. Spelers volgen de voetsporen van de goddelijke Miquella. De DLC biedt tientallen nieuwe wapens en andere items, maar bovenal een enorme nieuwe wereld om te verkennen. Qua verhaalvertelling biedt de DLC een aantal plotwendingen.
Credits
Ik kan hier kort zijn. Elden Ring: Shadow of the Erdtree heb ik bestempeld als de beste game die ik ooit gespeeld heb. In mijn review concludeerde ik: ‘Elden Ring: Shadow of the Erdtree is een meesterlijke uitbreiding die moeiteloos de hoogtepunten van de originele game voortzet en zelfs overtreft. De DLC introduceert een immense, gelaagde wereld die spelers dwingt hun strategieën voortdurend aan te passen en nieuwe speelstijlen te verkennen. De aandacht voor detail in wereldontwerp, visuele pracht, en narratieve diepgang is ongeëvenaard. De verkenningstocht door nieuwe landschappen, het gebruik van diverse wapens en spells, en de uitdagende eindbazen zorgen voor een meeslepende ervaring‘.
Kortom, Elden Ring: Shadow of the Erdtree moet je spelen tot de credits rollen en dan nog een keer en dan nog een keer en dan nog een keer!
Wel een gedurfde uitspraak dat Elden Ring de beste game ooit is die jij gespeeld hebt! Maar ik moet zeggen dat ik deze game zeker ook in mijn top 3 beste games ooit staat.
Alhoewel ik moet zeggen dat ik de DLC toch wel wat moeilijk vind maar dat komt ook omdat ik in NG+5 zit en heb eigenlijk geen zin om helemaal opnieuw te beginnen.
Overigens wat anders, komt er geen artikel over Ubisoft en dat ze een dikke middelvinger geven aan de Japanse gaming community en de rest van de wereld die tegen geforceerde inclusiviteit is?
Oef, de DLC op NG+5 spelen is ook wel extreem pittig lijkt me. Ik heb de DLC zelf op NG+2 gespeeld en dat was met wat Blessings farmen opzich wel te doen. Ben het wel met je eens dat ik de DLC ook als moeilijker ervaren heb.
Vwb Ubisoft en AC, ik geloof dat dit topic tijdens de podcast ter sprake is gekomen. Ik weet niet of we die brief van Ubi van afgelopen week nog gaan oppakken. Meer een topic voor in de podcast, maar wie weet.