De backlog aan games puilt uit! Stapels met games waaraan ik begonnen ben, maar die ik niet afgemaakt heb. In 2024 gaat het roer om! Mijn goede voornemen is om games vaker uit te spelen en de credits te laten rollen als nooit tevoren. Staat de teller eind 2024 niet op minstens 40 afgeronde games, dan is het eerste rondje tijdens de XBNL-community BBQ voor mijn rekening!
In 2019 kwam GreedFall uit. De game van Spiders had ik al lange tijd op het oog en ooit ben ik er ook wel aan begonnen. De game kwam echter in het hoogseizoen uit en in dezelfde periode als onder andere Gears 5. Kortom, de prioriteiten lagen destijds bij andere titels en GreedFall moest het onderspit delven. Inmiddels heb ik de game weer opgepakt en heb ik met gemengde gevoelens de aftiteling laten rollen.
Wat voor soort game is GreedFall?
GreedFall is een fantasy RPG ontwikkeld door de Franse studio Spiders. Het spel speelt zich af op een afgelegen, mysterieus en magisch eiland genaamd Teer Fradee, dat wordt beschermd door allerlei bovennatuurlijke wezens. De speler heeft als missie om een geneesmiddel te vinden voor de Malichor-plaag.
De game biedt een grote wereld die bestaat uit verschillende kleine open werelden, waartussen middels fast travel gereisd kan worden. Qua visuele vormgeving ziet de game er prachtig uit. De 17e-eeuwse steden zijn gedetailleerd en worden omringd door prachtige bosgebieden, berggebieden en grotten. Wat betreft verhaalvertelling, voice-acting en keuzes in dialogen weet de game te excelleren. Spiders heeft echt een zeer boeiend verhaal neer weten te zetten.
Hoewel het verhaal uitstekend is, vind ik de game op het actie-RPG vlak erg mager. Er zijn wel verschillende routes hoe je je personage kunt ontwikkelen, maar over het algemeen lijkt dit weinig uit te maken. De vijanden kennen namelijk vrijwel geen variatie en de combat is naar mijn smaak zeer eentonig en weinig verdiepend. Ook zijn er zeer lange en grote stukken in de wereld waarin er vrijwel niets te doen is. Daarnaast zijn er, zelfs 5 1/2 jaar na release, allerlei irritaties die ik niet onbesproken wil laten. Ik noem er een aantal: performanceproblemen, vastgelopen questlines en vele bugs. GreedFall is in vele opzichten een ruwe en onvolmaakte game.
Credits
De ontwikkelaars van Spiders hebben met GreedFall een fantastisch verhaal weten neer te zetten. Het is enorm interessant om te ontdekken hoe de Malichor-plaag is ontstaan en hoe deze verholpen kan worden. Om hierin te slagen zul je als speler met allerlei clans, elk met hun eigen politieke en culturele achtergrond, een alliantie moeten vormen. Soms lukt dit wel en soms niet, afhankelijk van de dialoogkeuzes die je maakt en de acties die je onderneemt. ‘Een ziek verhaal‘, noemde collega-redacteur Rob de game in zijn review. Op heel veel lagen kan ik me in deze bondige conclusie vinden.
Het verhaal is helaas ook het enige dat me betrokken heeft weten te houden. De gameplay in GreedFall is ronduit mager. Het quest-design is weinig inspirerend, de combat eentonig en hoewel de wereld er mooi uitziet, is deze grotendeels leeg. De laatste tien uur spelen waren een worsteling door saaie fetch quests en veel fast-travel reizen. Hoewel het verhaal dus uitstekend is, heb ik gemerkt dat ik gaandeweg niet zoveel plezier in de game had. Ik kan dan ook helaas niet met volle overtuiging adviseren om deze game tot de aftiteling te spelen. Ik hoop dat GreedFall 2 in 2025 iets meer uitdaging en verdieping in de gameplay brengt