De backlog aan games puilt uit! Stapels met games waaraan ik begonnen ben, maar die ik niet afgemaakt heb. In 2024 gaat het roer om! Mijn goede voornemen is om games vaker uit te spelen en de credits te laten rollen als nooit tevoren. Staat de teller eind 2024 niet op minstens 40 afgeronde games, dan is het eerste rondje tijdens de XBNL-community BBQ voor mijn rekening!
Afgelopen maand is Morbid: The Lords of Ire uitgebracht. Voor XBNL heb ik deze game mogen reviewen en heb ik de credits zien rollen. Daarmee zijn we aangekomen bij game nummer 32 van 2024. Het lijkt er op dat ik die 40 games voor het einde van het jaar wel ga halen. Waar in de lijst zal Morbid: The Lords of Ire landen? Adviseer ik om hiervoor wel of niet de credits te laten rollen?
Wat voor soort game is Morbid: The Lords of Ire?
Morbid: The Lords of Ire is een nieuwe soulslike actie-RPG, ontwikkeld door de onafhankelijke studio Still Running, bestaande uit 14 ontwikkelaars. De game werd vorige week gelanceerd op de Xbox Series X|S en is het vierde spel van de studio, een vervolg op Morbid: The Seven Acolytes. In deze game kruipen spelers in de huid van een Striver, de laatste overlevende krijger, met de taak om zeven Acolyten te verslaan die bezeten zijn door oude goden genaamd de Gahars. Deze goden hebben het land Mornia veroverd, de bevolking tot slaaf gemaakt en het rijk vervloekt.
Morbid: The Lords of Ire schetst een duistere sfeer en verwerkt invloeden van Lovecraft en Cronenberg. De game kent vijf unieke werelden met verschillende shrines die als fast-travel punten en resetmogelijkheden dienen. In de combat ligt de nadruk op blokkeren en pareren. Het doel is om door de werelden te reizen, vijanden en bazen te verslaan, en orde te herstellen in Mornia. De gameplay is traditioneel: levels doorlopen, vijanden verslaan en wereldbazen confronteren. Er is ook een centrale hub waar NPC’s naartoe verhuizen die je helpen met upgrades en aanwijzingen.
Credits
Morbid: The Lords of Ire is een soulslike actie-RPG die door een kleine onafhankelijke studio is ontwikkeld. De ontwikkelaars hebben een aantal leuke twists gegeven aan het soulslike-genre. Morbid: The Lords of Ire is een sfeervolle game, met toffe baasgevechten en een scala aan wapens om hen mee te lijf te gaan. In mijn review beschreef ik al dat de besturing en camerapositie soms wat onhandig aanvoelen. Ook vond ik op sommige momenten de gevechten ongebalanceerd aanvoelen. Tevens ziet de game er enigszins gedateerd uit. Kortom, er valt best wel wat op aan te merken, maar dat neemt niet weg dat ik de game 20 uur lang met overwegend veel plezier gespeeld heb. Het is geen hoogvlieger, maar liefhebbers van soulslike games zullen deze game best wel door willen spelen tot de credits rollen.