Dat is niet mis, maar liefst 30 miljoen Poolse sletten Zloty (zeven miljoen euro) krijgt CD Projekt RED van het Nationale Centrum voor Onderzoek en Ontwikkeling. Dit krijgen ze om hun multiplayer technologie te ontwikkelen.
Weet je nog, dat we schreven over een nieuwe technologie in Cyberpunk 2077 en dat er een aanvraag voor subsidie was gedaan? Nou, die is dus nu toegekend en het omvat maar liefst zeven miljoen euro. In totaal is er in Polen 116 miljoen Zloty uitgekeerd voor onderzoek en ontwikkeling en 30 daarvan ging dus naar de Poolse game ontwikkelaar. Dat is best een groot stuk van de taart. Adam Kiciński, baas van CD Projekt RED, heeft de volgende statement gedaan:
Games ontwikkelen is een hyper-innovatieve activiteit, maar ook één waar substantiële financiële risico’s aan vast zitten, waar veel onderzoek mee gemoeid is inclusief het doen van experimenten en maken van prototypes. Het GAMEINN programma (een programma dat gericht is op het verbeteren van de Poolse game industrie – red.) zal in de komende jaren Poolse ontwikkelaars steunen om bijna 40 projecten met een totale waarde van 191 miljoen Zloty te voltooien. Ik ben er zeker van dat deze projecten en innovatieve oplossingen de kwaliteit van Poolse games zal verhogen en de plek op de globale markt zal versterken.
Mooie woorden met veel hoop voor de Poolse markt. Maar waar gaat de technologie nou om? Het gaat om ‘city creation’, een omvangrijke (en dus complexe) technologie voor het maken van ‘live’ steden die real-time door blijven gaan en waar de kunstmatige intelligentie gewoon de dag doorbrengt. Als jij offline gaat, dan zal de online kunstmatige bakker gewoon nog broden blijven bakken.
Naadloze multiplayer
Hiernaast wordt ook nog gewerkt aan de ”seamless multiplayer”, een technologie waar vele spelers vrij ‘naadloos’ met elkaar online kunnen spelen. Dit gebeurt bijvoorbeeld nu al in Watch Dogs 2 en Forza Horizon 3, maar ik denk dat het bij Cyberpunk 2077 vooral gaat om het gladstrijken van werelden. Dat de wereld van speler 1, waar net een prullenbak is omgevallen, lijkt op de wereld van speler 2, waar diezelfde prullenbak dan ook moet omvallen. Naast deze technologieën wordt er nog geïnvesteerd in de ‘cinematic feel’ en ‘animation excellence’. Volgens mij is daar niet veel meer voor nodig, want The Witcher 3 heeft genoeg laten zien op deze gebieden. Goed om te zien dat de ontwikkelaars zichzelf blijven pushen.
CD Projekt RED heeft dus in ieder geval genoeg financiële middelen om eens flink tijd te investeren in de multiplayer. Cyberpunk 2077 kan daar alleen maar van profiteren. We kunnen waarschijnlijk in 2017 meer zien van dit spel, maar zal echt pas in 2018 uitkomen (ook al is dit nog niet bevestigd).