CD Projekt RED heeft op Twitter in de vorm van een videoboodschap van Marcin Iwinski, een van de medeoprichters van het bedrijf, excuses gemaakt voor de staat waarin Cyberpunk 2077 uitgebracht is. Hij legt uit hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe ze nu verder gaan met de game.

In de boodschap maakt hij duidelijk dat de beslissing om Cyberpunk 2077 uit te brengen bij hemzelf en de andere hoge mannen in het management lag en dat het ontwikkelteam hierin geen blaam treft. Hij zegt ook dat ze alleen niet hadden verwacht dat de game nog zoveel problemen zou kennen en dat ze er alles aan gelegen is om het vertrouwen van de gamers terug te winnen.

Hij legt verder uit dat ze het zichzelf behoorlijk lastig gemaakt hebben door de game niet horizontaal uit te smeren, maar alles in een dichte stad, met relatief weinig laadtijden te proppen. Nog lastiger werd het project toen ze besloten dat ze alles er op de PC episch uit wilden laten zien en het dan voor de consoles vervolgens terug wilden schroeven, met name de oude consoles. Dit leek in het begin niet al te lastig, maar is iets dat ze uiteindelijk toch flink onderschat hebben. Met name het in-game streaming systeem heeft problemen opgeleverd. Dit systeem is verantwoordelijk voor het “voeden” van de engine met alles wat je ziet en de gameplay mechanics. Elke verandering en verbetering in de game moest getest worden en volgens Iwinski zijn veel van de problemen die de consoleversies van de game nu hebben nooit aan het licht gekomen. Er werd hard gewerkt aan de game en elke dag werden er een hoop dingen verbeterd en ze waren er dan ook van overtuigd dat met de day zero patch alles goed zou komen.

De reviews voor de PC versie van de game kwamen overwegend positief terug, maar voor de consoles waren ze nog hard aan het werk om de kwaliteit te verbeteren. Met elke dag die verstreek verbeterde de kwaliteit en daarom heeft het bedrijf de reviewcodes voor de console versies pas later verstuurd dan gepland. Daarnaast heeft ook COVID niet meegeholpen.

Ondertussen hebben ze al drie hotfixes voor de game uitgebracht, maar het ultieme doel is om de game helemaal vrij te maken van de bugs en crashes waar hij nu door geplaagd wordt. Daarvoor kunnen we op regelmatige basis meerdere grotere en wat kleinere updates verwachten. De eerste daarvan kunnen we binnen nu en tien dagen verwachten en binnen een paar weken volgt daar een andere, significantere update op en ook daarna zullen ze aan het verbeteren van de game blijven werken.

De grote plannen voor de langere termijn van de game zijn niet veranderd. De gratis DLC zou oorspronkelijk vlak na de release uitgebracht gaan worden, maar ze hebben besloten om nu eerst de focus te leggen op belangrijkste verbeteringen van de game en de DLC pas daarna uit te brengen. Meer informatie daarover moet de komende maanden naar buiten komen. De next-gen update voor de Series S/X is ook niet vergeten en staat nog steeds gepland voor dit jaar. De verwachting is echter dat dit pas in de tweede helft van dit jaar gaat zijn.

Goed, er wordt dus nog steeds hard gewerkt aan de game en dat zal dus ook nog wel even zo blijven. Heeft CD Projekt RED met deze excuses en uitleg weer wat krediet terugverdiend, of voelt het als een verplicht nummertje en gaat de game nog steeds weer retour?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties