De Xbox One is niet bepaald rijk aan dikke exclusieve titels. Twee jaar geleden trok Microsoft vervolgens ook nog de stekker uit Scalebound, een project van PlatinumGames dat exclusief voor de Xbox zou gaan verschijnen. Dat ellendige Microsoft ook.

Scalebound leek een erg veelbelovende titel te gaan worden waarin we aan de slag zouden mogen met Drew. Een zwaardvechter met een draak als metgezel. De game zou gebouwd worden door PlatinumGames en dus zou dikke actie gegarandeerd zijn.

Het liep allemaal wat anders. Platinum had nog nooit zo’n soort game gemaakt en het was dan allemaal ook een stuk lastiger dan gedacht. Na een lang ontwikkelingstraject trok Microsoft uiteindelijk dan ook de stekker uit het project. Gamers trokken massaal de hooivorken en fakkels tevoorschijn, want Microsoft was het kwaad dat deze exclusieve titel afnam van de gamers en moest dus gehaat worden.

Volgens de baas van PlatinumGames, Atsushi Inaba, treft Microsoft echter heus niet alleen de blaam en deed het de ontwikkelaar pijn om Microsoft alle schuld te zien krijgen.

Het moeten aanzien hoe de fans kwaad werden op Microsoft na het cancellen van Scalebound was niet makkelijk voor ons. De realiteit is namelijk dat als een game die in ontwikkeling is niet gereleased wordt, beide kanten gefaald hebben.

Ik denk dat er dingen zijn die wij beter hadden kunnen doen en ik weet zeker dat er ook dingen zijn waarvan Microsoft zou willen dat ze het beter hadden gedaan. Niemand wil namelijk dat een game gecancelt wordt.

Ondanks dat PlatinumGames een game waar ze ruim vier jaar aan gewerkt hebben geannuleerd zagen worden, is er dus geen haat naar Microsoft. Sterker nog, volgens Inaba heeft de studio juist ontzettend veel geleerd van deze ervaring.

Er waren een hoop pijnlijke lessen, maar dat heeft ons als studio wel geholpen om te groeien.

Uiteraard kunnen we niet op details ingaan, maar we willen er wel voor zorgen dat de uitgever die ons de mogelijkheid gaf om aan deze game te werken niet slecht behandeld wordt. Game development is moeilijk en beide kanten hebben een paar harde lessen geleerd.

Toch mooi om te zien dat er dus ook zo met elkaar omgegaan kan worden. En laten we eerlijk zijn, er worden wel vaker games geannuleerd, dat hoort er ook bij. Niet alles kan een schot in de roos zijn. Hopelijk komt Microsoft volgende maand op de E3 met een paar dikke aankondigingen.

Hoe zit dat met jullie, is er nog een hoop oud zeer over het cancellen van Scalebound?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties