Ja, ik weet het. Ik ga de diehard fans weer tegen de schenen schoppen. Dit is het vervolg op de langlopende Bungie soap.
Natuurlijk zullen ook hier weer de nodige commentaren van lezers op komen. Alsof wij de pik zouden hebben op Bungie. Alsof we ze moedwillig zouden willen roosteren. Nee, beste lezers, we benoemen alleen wat we zien. Bungie heeft ons niet nodig om negatief in het nieuws te komen, dat kunnen ze geweldig zelf regelen.
Het vervolg op het vorige Osiris verhaal gaat over de blog die Bungie heeft geplaatst waarin ze toegeven dat ze ‘wat fouten’ hebben gemaakt met betrekking tot de base-game activiteiten die men op slot had gegooid als je de Curse of Osiris DLC niet had gekocht. Geen Prestige en geen Nightfall meer voor die spelers en geen mogelijkheden meer om alle Achievements te halen of de Legend of Acrius shotgun te pakken te krijgen.
Bungie spreekt
Gistermorgen legde Bungie uit waarom ze deze beslissingen hadden gemaakt, gaven toe dat dit niet oke was en kondigde aan hoe ze dit gingen fixen.
In Destiny 1 werde onze beste content, zoals Vault of Glass, naarmate je character beter en sterker overbodig. We wilden met Destiny 2 dit verbeteren en wilde dat alle Endgame activiteiten relevant bleven ook na elke expansie zodat je Guardian kon blijven groeien en sterker kon worden.
Dit hield in dat men de Prestige activiteiten altijd zou verhogen naar de nieuwe level cap. Ook zouden top-level PvP activiteiten ook de Curse of Osiris nodig hebben,
We zagen berichten in de community die aangeven dat deze plannen niet werken. De Prestige Raid is een nieuwe ervaring waar de spelers erg enthousiast over zijn, ook als ze de Curse of Osiris niet bezitten. Het was fout om deze ervaring buiten het bereik van die spelers te brengen.
De Trials eisten altijd al dat je de laatste expansie nodig had. Maar in Destiny 2 lanceerde we Trials of the Nine als onderdeel van de base game en daarom is het niet juist om spelers de toegang tot deze trials te ontnemen.
Wat het nog erger maakte is dat ons team zich niet had gerealiseerd dat hiermee ook de Achievements voor Destiny 2 uit werden gezet. Dat was een onacceptabele fout aan onze kant en we snappen dat dit voor frustraties heeft gezorgd.
De update zal dit allemaal gaan herstellen. De Prestige raid zal teruggezet gaan worden naar level 300 dus je hebt de Curse of Osiris niet meer nodig om deze te spelen, achievements te krijgen of om de Legend of Acrius quest te volbrengen. De Trials, Nightfal strikes en Iron Banner zijn weer beschikbaar voor iedereen met de uitzondering van games die op de DLC map zijn gehost. De Prestige Nightfall blijft wel achter de Curse of Osiris DLC verborgen.
Allemaal prachtig hoor dat men nu door het stof gaat en het terugzet maar het is toch een beetje vreemd dat zo’n grote studio dit niet kan inschatten. Ik snap niet goed wat daar nu achter zit. Is dat arrogantie of naïviteit? De gedachte dat, zoals één van de commentaren al schreef, elke fan de DLC toch wel koopt en dat je als je dat niet doet, geen echte fan bent? Voor mij blijft het een rare gedachtegang. Als je dat zou willen, maak de game dan 100 euro en verkoop hem alleen met een season pass. Of wijs kopers erop dat de game na de eerste expansie nog maar beperkt speelbaar is. Want dat wist men bij Bungie wel, dat er onderdelen onbereikbaar zouden worden voor de base spelers, en men heeft daar zeer bewust voor gekozen. Het is alsof je een radio koopt en na twee maanden een extra antenne moet kopen om de zenders die je eerst wel kon horen te behouden. Dat is toch een rare manier van met je klanten omgaan?
Ik kan maar één conclusie trekken, Bungie heeft zeer ongeschikte medewerkers die ergens de binding met de gamerscommunity kwijt zijn geraakt. Ik vermoed zelfs dat dit al redelijk snel na de release van Destiny 1 is gebeurt. Hopelijk is nu het kwartje wel gevallen maar ik heb het vermoeden dat ik over een aantal maanden weer een Bungie roast aan het schrijven ben. We houden het in de gaten.