Destiny heeft deze dagen een hoop kritiek gekregen wegens de microtransacties die in de game zitten en dat je voor enkele dollars je character gelijk naar hogere levels kan laten brengen. Destiny blijkt niet de enige game te zijn waarbij dit gaat gebeuren. Ik hou mijn hart vast….
Activision lijkt de Candy Crush koorts te hebben want niet alleen Destiny maar ook Call of Duty: Black Ops 3 gaat er aan geloven. Voor geld kan je taunts, camo’s, wapens en andere meuk kopen zodat je niet de game hoeft te spelen om deze te unlocken. 15 december was er al een update om dit mogelijk te maken. Voor de multiplayer kan je het volgende kopen:
- Vlindermes
- Boksbeugels
- Taunts
- Nieuwe armor voor elke specialist
- Grappige camo
- Een sloot aan nieuwe Calling Cards
- Extra slots in een pack deal
Voor de Zombie mode is het volgende te koop:
- Flessen met vloeibaar ”Divinium”
- Extra slots in een pack deal
Het bovenstaande is overigens niet te koop bij de Xbox 360 en Playstation 3 versie. Alleen voor current-gen dus. Activision heeft aangegeven dat je deze items wel kan vrijspelen door het traditiegetrouw veel te spelen. Maar als je niet wil/kan wachten dan kan je Call of Duty points kopen. Voor een beperkte tijd krijg je al 200 points kado van Activision. Ze hebben dus van King geleerd zullen we maar zeggen.
Mocht je meer points willen dan kan je het, uiteraard, gewoon bijkopen. De prijzen zijn als volgt:
- 200 Call of Duty points — 2 euro
- 1,100 Call of Duty points — 10 euro
- 2,400 Call of Duty points — 20 euro
- 5,000 Call of Duty points — 40 euro
Voor de Black Market Items is nog niets bekend gemaakt door Activision. Hoewel het gemeengoed is geworden bij de grote titels om microtransacties te hebben vind ik het een slechte ontwikkeling. Ik kom nog uit het tijdperk dat gamen echt moeilijk was, er geen walkthroughs waren of überhaupt het internet er was. Gewoon grinden en de game uit je hoofd leren. Dat gevoel dat je na 3 weken die ene level eindelijk haalt, die euforie is met name bij de grote games, weg voor mij.
Microtransacties maken gamers lui, en maakt ook ontwikkelaars lui om een echte uitdaging te brengen bij de gamers. En ja, je hoeft het niet te doen, helemaal mee eens maar het hoeft niet gemeengoed te worden vind ik. Wat is de volgende stap? Koop de game voor 60 euro en betaal 5 euro erbij en je hebt alle wapens en achievements al bij het eerste keer opstarten van de game? Gaan we straks net als bij mobile alleen maar free to play games krijgen en zakt daarmee de waarde bij de consument van een videogame naar 0 euro? Dit zodat ontwikkelaars echt geen reet meer kunnen verdienen aan een premium game waar veel werk in zit? Wat vind jij eigenlijk van het hele microtransactie gebeuren?
https://www.youtube.com/watch?v=vqzXt1dATt0