Black Myth: Wukong kwam afgelopen jaar niet naar Xbox, en de reden lijkt alles te maken te hebben met de Xbox Series S en zijn 10GB gedeeld geheugen.

De game, gebaseerd op Chinese mythologie en ontwikkeld door Game Science, heeft al hoge ogen gegooid op de PlayStation 5 en pc. Maar Xbox-gebruikers blijven voorlopig in de kou staan. Volgens de game director Feng Ji ligt het probleem bij de technische beperkingen van de Xbox Series S. Op het Chinese social media-platform Weibo deelde hij dat de 10GB gedeelde geheugen van de Series S een flinke uitdaging vormt. Hij gaf aan dat het zonder jarenlange optimalisatie-ervaring vrijwel onmogelijk is om de game soepel op dit platform te laten draaien.

Waarom de Series S een struikelblok is

De Xbox Series S is ontworpen als het budgetvriendelijke alternatief voor de krachtigere Series X. Hoewel dit op papier een slimme zet is, zorgt de beperkte hardware soms voor hoofdpijn bij ontwikkelaars. Het gedeelde geheugen van 10GB is niet alleen beperkend, maar vereist ook een specifieke aanpak om games als Black Myth: Wukong optimaal te laten presteren. Dit is niet de eerste keer dat een ontwikkelaar moeite heeft met de Series S. Larian Studios moest bijvoorbeeld concessies doen aan features in Baldur’s Gate 3 om het spel speelbaar te maken op het systeem.

Wat betekent dit voor Xbox-gebruikers?

Hoewel de Xbox-versie van Black Myth: Wukong nog niet officieel is geannuleerd, lijkt het erop dat spelers voorlopig geen concrete releasedatum hoeven te verwachten. Feng Ji’s opmerkingen suggereren dat er mogelijk achter de schermen nog gewerkt wordt aan optimalisatie, maar de prioriteit lijkt laag te liggen. Met de game’s enorme succes op andere platforms en de focus van Game Science op toekomstige content, zoals DLC en een vervolg, is het onzeker of en wanneer de game naar Xbox komt.

Wat denk jij? Moet Microsoft meer doen om de Series S aantrekkelijker te maken voor ontwikkelaars, of is dit simpelweg de prijs van een budgetconsole? Laat het ons weten in de reacties!

Abonneer
Abonneren op
1 Reactie
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Martinspire
Martinspire
2 dagen geleden

Ik vind het bullshit. Ja als je kijkt naar de minimale specs voor PC dan staat er inderdaad 16gb minimaal, maar dat is ook werkelijk het enige probleem. En dan is er gewoon 1 logische oplossing: snijden in textures en andere dure opslag om het aantal omlaag te brengen. Maar dat is niet echt iets bijzonders of zo. Het is vooral de ontwikkelaar die te brak is om daar goed voor te optimaliseren (zie de 16gb als requirement). Want voor PC is een 1060 gpu en i5 8400 de minimale spec. Dus dat is gewoon helemaal geen issue verder. En… Lees verder »