Beeld je eens in: Een Elder Scrolls IV: Oblivion op Unreal Engine 5. Denk aan die Oblivion poorten met glorieuze raytracing. Ja, sign me up voor deze remake.
Een remake van The Elder Scrolls 4: Oblivion lijkt eindelijk werkelijkheid te worden. Volgens leaker Extas1s zou de game in januari onthuld kunnen worden tijdens een Xbox Direct-evenement, met een geplande release in 2025. Geruchten wijzen erop dat Virtuos de ontwikkeling op zich neemt en gebruikmaakt van Unreal Engine 5. Dit nieuws sluit aan bij eerdere berichten tijdens de FTC-zaak over Microsoft’s overname van Activision Blizzard, waarin al werd gehint naar een mogelijke terugkeer van deze geliefde klassieker. Toch bleef het na die documenten stil rondom Bethesda en Microsoft.
Een slimme stap of gemiste kans?
De keuze om een Oblivion-remake te maken vóór de release van Elder Scrolls 6 roept vragen op. Fans van het origineel uit 2006 zien het als een kans om een van de meest iconische RPG’s in een modern jasje te herbeleven. Voor Bethesda biedt het project bovendien de mogelijkheid om nieuwe technologieën zoals Unreal Engine 5 uit te proberen. Maar is dit wel wat de community wil? Tot Bethesda of Microsoft een officiële aankondiging doet, blijven we in het duister tasten.
Wat denk jij: een slimme zet van Bethesda of verspilde energie? Ikzelf juich dit toe. De nieuwe Elder Scrolls kan echt nog 5 jaar duren en intussen zou ik het heel leuk vinden om de wereld van Oblivion opnieuw te verkennen met moderne graphics. Het verbaast mij sowieso dat niet elke gamer van mijn leeftijd deze titel heeft gespeeld en natuurlijk kan dit ook een hele mooie instap zijn voor de nieuwe generaties gamers (inmiddels zijn er 3 generaties gamers bij gekomen sinds het origineel in 2006, maar goed).