Beyond Good and Evil 2 is een tijdje geleden aangekondigd. Natuurlijk werden we al jaren geleden lekker gemaakt met een trailer, maar eigenlijk waren ze snoeihard aan het bluffen, want hun idee van de sequel was toen nog niet mogelijk.
Vergeleken met het Xbox 360 tijdperk hebben we nu met de Xbox One natuurlijk veel meer kracht (en zo meteen met de Scorpio nog meer). Dat zorgt ervoor dat creative director Michael Ancel eindelijk de vrijheid heeft om de game te maken die hij altijd al heeft willen maken wat betreft Beyond Good and Evil. Het vervolg moet namelijk vrij groot worden qua omvang en kan je vergelijken met games als Star Citizen (yup, dat is inderdaad groot).
Wacht op het juiste moment
In de historie van games hebben we al vaker gezien dat spellen op een bepaald moment nog niet klaar zijn voor de wereld. Puur omdat de kracht er nog niet is om ze te realiseren. Denk aan The Last Guardian bij de PS4 peasants, de nieuwe Zelda bij de Nintendo kinderen en bij Xbox natuurlijk Crackdown 3 (echt jongen, waar the fuck blijft die game). Of misschien is Milo en Kate nog het beste voorbeeld, waar de Kinect voor interactie met virtuele kinderen moest zorgen volgens Peter Molyneux. Prachtig natuurlijk, als die faalcamera Kinect het ook goed deed. Maar goed, deze discussie van technologie gold ook voor Beyond Good and Evil 2 in 2008. De CPU (processorkracht) en GPU (grafische kracht) waren gewoon niet sterk genoeg.
Het is dus niet gek dat Beyond Good and Evil 2 even in de ijskast heeft gestaan. Op zich is de Xbox One al jaren op de markt, maar Ancel moest zelf ook werken aan systemen die de omvang van het spel aankunnen (dus op technisch vlak). Zo ligt de focus bij het vervolg bijvoorbeeld ook op het reizen van planeet naar planeet. Hartstikke nieuw natuurlijk… als ik dit in 2008 schreef.
Ancel is zeker bewust van het feit dat andere spellen al lang inhaken op het reizen tussen planeten. Dit was eigenlijk al het plan met Beyond Good and Evil. Spellen als Mass Effect deden dit al rond die tijd, maar ja, je moet wel de juiste technologie in huis hebben en dat had Ancel niet. Met het vervolg is dat wel zo.
Ubisoft neemt het project serieus
Beyond Good and Evil 2 is officieel aangekondigd en erkend door Ubisoft en de ontwikkeling van de game is dan ook in volle gang. Ancel is al vijf jaar met de game bezig en voor Ubisoft is dit ”een serieuze ontwikkeling”. Ik vraag mij af welk spel dan niet een serieuze ontwikkeling is? (Assassin’s Creed: The Ezio Collection?). We hopen natuurlijk allemaal dat Beyond Good and Evil 2 een top spel wordt, met of zonder zege van Ubisoft. Ik weet niet wat ik met een uitspraak als ”wij nemen de ontwikkeling van het spel heel serieus” aanmoet. Wil dit zeggen dat de game zonder vijfduizend bugs per uur uitkomt? We gaan het zien.