Mensen wisselen van baan en dat is normaal niet heel boeiend, maar als het in gameland gebeurt met bekende namen, dan ontstaan er toch wel wat fantasieën. Dit geldt bijvoorbeeld voor Brian Horton, de voormalige director van Tomb Raider, die nu bij Infinity Ward werkzaam is.
Infinity Ward, waar ken je dat toch van? Call of Duty? Juist. Zoals velen van jullie misschien al weten, heeft de franchise Call of Duty drie ontwikkelaars, Treyarch (Black Ops 3), Sledgehammer Games (Advanced Warfare) en Infinity Ward (Ghosts). Het schijnt dus dat Horton in de gaten werd gehouden door vele gamejournalisten, want via zijn Twitter bio en LinkedIn pagina zijn mensen te weten gekomen dat hij nu gezellig bij Infinity Ward werkzaam is als art director. Hij is bezig met een onaangekondigd project, maar als we even naar de geschiedenis van de ontwikkelaar kijken, zien we veel Call of Duty games.
Vorig jaar kregen fans Black Ops 3 van Treyarch en het jaar daarvoor Advanced Warfare van Sledgehammer Games, dus eigenlijk is het weer de beurt aan Infinity Ward om dit jaar een Call of Duty te releasen. Zal het een Ghosts 2 worden of gaan we toch een nieuwe naam krijgen? Mochten ze het spel in 2016 willen uitbrengen, dan mogen ze wel opschieten, tenzij de game al 70% af hebben en het ook dit jaar aankondigen. Gewoon een Bethesda’tje uithalen (zelfde jaar aankondigen als dat de game uitkomt). Infinity Ward heeft er in ieder geval wel zin in, want met de jaarwisseling voorspellen ze al een ongelofelijk jaar.
Happy new year!! 2016 is going to be incredible. Let’s do this.
— Infinity Ward (@InfinityWard) 1 januari 2016
Waarom is dit voor ons boeiend?
Nu komt de diepere laag van het bericht, want enkel vertellen over het nieuws kan iedereen wel. Hoe kan Horton voor een kwalitatief betere Call of Duty zorgen, MOCHT het onaangekondigde project ook inderdaad een nieuw CoD deel zijn? Art directors houden zich bezig met de visuele stijl van de game. Nu weten we dat alle Call of Duty’s stiekem wel erg op elkaar lijken, maar het gaat ook om een bepaalde ervaring die erbij hoort. Krijg je bijvoorbeeld het gevoel van serene rust of dikke chaos bij het spelen van een spel?
Horton zou kunnen werken aan de impact van een bepaalde gebeurtenis in-game. Je kan zeggen wat je wilt, maar bijvoorbeeld met Ghosts vind ik de hele wereld die naar de knoppen gaat aan het begin best heftig. Alle huizen kapot, mensen die doodgaan, blaffende honden. Dat gevoel van chaos, daar draagt een art director aan bij. Nu weet ik dat Tomb Raider ook behoorlijk wat goede scènes heeft (refererend naar Horton’s oude baan). Van die momenten waar je hart in je keel klopt of waar je agressief wordt omdat een vijand iets van jou jat of iemand doodmaakt. Van die momenten waar je met Lara Croft intens mee leeft. Als dat soort kwaliteit zich ook kan vertalen naar een Call of Duty game, zou het zo maar eens kunnen zijn dat de singleplayer ervaring wat heftiger wordt en eentje die je onthoudt i.p.v. dom knallen en granaten gooien.
Het lijkt mij dat het nu te laat is voor een art director om een spel in ontwikkeling te joinen die eventueel in 2016 zou uitkomen, dus vandaar dat ik wel twijfel over het gerucht dat het om een nieuw CoD titel gaat.