343 Industries weet zijn spelers met Halo 4 en 5 maar moeilijk vast te houden. Marcus Lehto, geestelijk vader van de Master Chief, weet wel waarom. In het kader van de achtste verjaardag van Halo: Reach beantwoordt hij prangende vragen van fans. Had Bungie het anders of beter gedaan?
Bungie Studios heeft met Halo: Reach een grootse ervaring neergezet op het gebied van singleplayer, co-op en multiplayer. Dit zie je ook terug in de mogelijkheden tot aanpassen van je spelervaring en het uitdossen van je karakter. Als Spartan Noble Six, onderdeel van Noble Team, word je als speler meegenomen in de dramatische ontwikkelingen op de planeet Reach. In de climax van deze sciencefiction shooter word je onder hevige plasmabombardementen totaal overlopen door de vijand, de Covenant. Het is de val van een van de laatste bastions van de mensheid. Twee veel gehoorde woorden tijdens de marketingcampagne van de game zijn dan ook ‘Remember Reach’.
Splitsing spelersgroep
Halo: Reach is Bungies laatste en meest ambitieuze Halo productie geweest. Tijdens de ontwikkeling van Halo: Reach (en Halo: ODST uit 2009) is het ook voor Bungie moeilijk gebleken hun spelers en fans tevreden te houden. Met name onder de competitieve spelers is Reach niet onomstreden. Marcus Lehto haakt hierop in met een van zijn antwoorden. Er is een grote groep spelers dat vasthoudt aan de gameplay basis die met Halo 1, 2 en 3 is gelegd. Om die groep spelers tevreden te houden en met de serie te blijven innoveren, dat is het allermoeilijkst, laat Marcus weten.
Creatieve keuzes
Marcus schrijft verder dat hij de keuzes die 343 Industries op verhalend gebied gemaakt heeft met Halo 4 en 5 respecteert. Zelf zou hij wel een compleet andere richting zijn ingeslagen met de Master Chief na de gebeurtenissen in Halo 3. Even na de release van Halo 5 deelde hij zijn commentaar op de campagne via Twitter. Zijn woorden geven een indruk van de keuzes die Bungie zou hebben gemaakt voor Halo 4 en 5.
Zo maakt Bungie de keuze om de speler de hoofdlijnen van het verhaal mee te geven wanneer je de campagne doorloopt. Verdieping en achtergrondinformatie vind je via de zogenaamde (optionele) terminals. Marcus is van mening dat 343 Industries dat precies andersom doet. Hij vindt het ergerlijk dat je bijna geleerd moet hebben om het verhaal van Halo 5 te kunnen volgen. Daarnaast zou Bungie kiezen om de speler tijdens alle belangrijke actiemomenten de regie te geven. Hij meent dat 343 Industries veel van die belangrijke momenten in cutscenes heeft opgenomen en ze dus buiten de controle van de speler laat afspelen. Ook vindt Marcus het jammer dat de strijd tussen het karakter Locke en de Master Chief uitdraait op een teleurstelling. Afgaande op de verpakking en het promotiemateriaal van Halo 5 verwacht je als speler toch iets anders van de confrontatie tussen de twee Spartans. Als aanvulling hierop denk ik dat je als speler teveel moet gissen naar de beweegredenen van de Master Chief. De Chief die je in Halo 1, 2 en 3 zo goed hebt leren kennen.
Lehto is niet enkel negatief over de game. Zo is hij onder de indruk van de filmische en grafische effecten die 343 Industries gebruikt. Ook denkt hij dat de game technisch goed in elkaar steekt. Persoonlijk vind ik Halo 5 een formidabele en volwassen multiplayer arena shooter. Als speler krijg je zoveel meer mobiliteit en mogelijkheden dan in eerdere Halo-titels. Toch merk ik ook dat ik het heel fijn vind zo nu en dan terug te kunnen grijpen naar de klassieke gameplay met de Master Chief Collection. 343 Industries en Skybox Labs maken voor Halo: Infinite gebruik maken van een nieuwe engine. Visueel wordt er duidelijk een andere weg ingeslagen. Het is te hopen dat de game zowel spelers van de Master Chief Collection als Halo 5 weet te boeien en vast weet te houden. Of beter nog, levert het een hoop extra nieuwe fans op.
Hamvraag
Dan nog de vraag die veel spelers al sinds Combat Evolved stellen. Hoe ziet Spartan 117 (John) eruit als hij zijn helm afneemt? In vroege ontwerpen van de Master Chief is hij te zien met een kaal hoofd. Kaal door jarenlang die iconische groene helm met het gouden vizier gedragen te hebben. Op de schetsen heeft hij een heroïsch en bruut voorkomen met een huid vol littekens, opgelopen in zijn strijd tegen de Covenant. De enige beelden binnen de game waarop wij hem zien is tijdens de post credits die je krijgt als je Halo 4 op Legendary setting voltooid. Daarin wordt de armor van de Master Chief verwijderd en zien we zijn ogen.
Er is wel een beschrijving gegeven door Frank O’Connor die hem als een oudere man die heel bleek is, bijna albino wit, met heldere blauwe ogen, roodachtig haar en de overblijfselen van wat sproeten die hij als kind had beschrijft.
En als we het toch over verjaardagen hebben: Lehto heeft zijn eigen verjaardag als easter egg verwerkt in Halo: Combat Evolved op de voorkant van een Scorpion tank. 030569.