Baldur’s Gate 3 co-op op de Series S zorgt voor hoofdpijn

De ontwikkelaar van Baldur’s Gate geeft aan dat de Xbox Series S voor een reeks uitdagingen zorgt met een grote game als Baldur’s Gate 3. Is de Series S een rem voor ontwikkelaars?

Larian, de ontwikkelaar van Baldur’s Gate, is hard aan het werk om Baldur’s Gate 3 naar de Xbox te brengen. Dit lijkt voor de Series X nog niet echt een probleem, maar de Series S wel. Het gaat met name om de split-screen co-op die wij al bijvoorbeeld bij Halo Infinite moesten missen. Larian geeft aan dat het met Baldur’s Gate 3 er aan ligt dat de game zelf gewoon immens groot is en dat het daardoor een grote uitdaging wordt. Vooralsnog nemen ze nu iets meer de tijd om het goed te krijgen.

Inmiddels hebben zij hulp gekregen van een soort Microsoft SWAT-team genaamd Microsoft’s Advanced Techology Group. Die groep helpt bij het optimaliseren van games. Volgens Larian heeft de groep al veel hulp geboden. Je zou bijna suggereren dat het misschien Baldur’s Gate 3 alleen op de Series X moet uitbrengen, maar dat gaat niet. De deal is dat je de game maakt voor de Series X en S en dat de S-variant op een lagere resolutie draait.

De ontwikkelaar probeert de game klaar te krijgen voor een release dit jaar, maar ze weten het nog niet zeker. Larian is niet de enige die loopt te stoeien met de Series S. Vorig jaar hoorden we eenzelfde soort geluid vanuit WB Games Montréal met Gotham Knights waar geen performance modus voor uit kwam en de game op 30fps draaide.

Blok aan het been?

De Xbox Series X en S lijken veel op elkaar qua architectuur. Het grootste verschil is echter de grafische kracht en het geheugen. De Series X heeft 16 GB GDDR6 geheugen en Xbox Series S heeft er 10. De grafische kracht van de Series X is 12 teraflops en die van de Series S maar 4. Allebei de consoles profiteren echter wel van dezelfde architectuur en de Series S is gemaakt voor 1440p en niet voor 4k. Hierdoor heb je ook niet zoveel grafische kracht nodig.

Wanneer een game split-screen heeft moet het twee aparte beelden gaan berekenen. Dit kon vroeger al op de Nintendo 64, zelfs met 4 schermpjes zoals bijvoorbeeld met Mario Kart. Het is vandaag de dag echter veel complexer om vier aparte beelden te laten zien die onafhankelijk van elkaar berekend moeten worden. Zelfs twee aparte schermen lukt dus niet. Een game als Baldur’s Gate 3 is bijvoorbeeld niet zo simpel als een split-screen van Rocket League. Hetzelfde geldt blijkbaar voor Halo Infinite waar co-op ook niet op één scherm kon.

Ik weet te weinig over de community van Baldur’s Gate 3 en hoe belangrijk split-screen co-op is. Maar het is duidelijk dat de ontwikkelaar z’n stinkende best gaat doen om het voor elkaar te krijgen op de Series S.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties