Extra’s of iets nieuws is altijd leuk. Een nieuwe auto, nieuwe kleding of een mooie accessoire. Zo ook in games. Nieuwe characters, skins of maps, het brengt wat nieuws en dat is leuk. Het wordt alleen wel heel vervelend als de eisen om die nieuwigheid te unlocken gewoon belachelijk worden.

Jawel, we hebben er weer eentje, Een grindfestijn om U tegen te zeggen. Was onlangs For Honor nog de gebeten hond, bij Blizzard kunnen ze er ook wat van. Die shiny, nieuwe  Anniversary skins voor je characters in Overwatch? Wees blij als je er een paar van hebt, want het schijnt onmogelijk te zijn om ze allemaal te halen.

Mission: Impossible?

Momenteel kun je in een timed event gedurende drie weken Anniversary skins verdienen. Zo’n event is op zich niks nieuws. Het probleem dit keer is alleen dat er maar liefst elf legendary skins te verdienen zijn en geen enkele, goedkopere, epic skin.

Een journalist met de naam Paul Tassi kocht voor de aardigheid 100 loot boxes. Na het openen hiervan bleek hij nog zeven skins te missen. Dus wat betekent dit dan voor de gamers die de skins gewoon regulier, door de game te spelen willen unlocken?

In het kort? Die gamers zijn de Sjaak. Iets uitgebreider komt het hier op neer.

Rekensommetje

Onlangs maakte Blizzard, gedwongen door de Chinese wet, de drop rates van legendary items bekend. Daarin stond dat 1 in 13,5 lootbox een item bevat van legendary kwaliteit. Paul Tassi kwam erachter dat je 50% kans hebt dat zo’n legendary item, een event item is. De andere 50% krijg je dus een “oud” item of een gold pile.

Gemiddeld heb je ongeveer een uur nodig om voldoende XP te halen voor een lootbox. Als je op die manier doorrekent, dan heb je 27 lootboxes, of 27 uur nodig om 1 legendary event skin te halen. Dan zou je dus 267 lootboxes/uur nodig hebben om ze allemaal te unlocken, en dan gaan we er voor het gemak even vanuit dat je geen skins dubbel hebt.

Er zitten 168 uren in een week. Er zijn echter ook dingetjes zoals slaap, eten, werken/school of een gezin. Dus stel je bent enorm goed in het managen van je tijd en je zou 8 uur per dag kunnen spelen. Dan heb je na 3 weken 168 uur gespeeld. Nog steeds 100 minder dan je in theorie nodig hebt.

Het blijft leuk hoor, al die extra shit en Blizzard is hier ook gewoon goed in, maar in dit geval slaan ze de plank volledig mis. Het moet namelijk wel te halen zijn en ook leuk blijven om te halen. Ik haak hierom bijvoorbeeld volledig af en ik denk met mij een heleboel andere gamers ook.

Het is te hopen dat uitgevers hier in de toekomst beter over nadenken, want content die niet te unlocken valt behalve door nog eens extra te betalen voor een game waar je al voor betaald hebt, is totaal niet acceptabel wat mij betreft.

De reactie van Blizzard

Met het schrijven van dit bericht verscheen er ook een reactie van Jeff Kaplan (Overwatch directeurtje) op het Overwatch forum op de kritiek van de afgelopen dagen.

“Ik erken dat we de berichten over de loot box rewards van de anniversary events, andere events en loot boxen in het algemeen volgen. De feedback en suggesties zijn waardevol voor ons. We hadden gisteren een goede discussie over de feedback die we deze week hoorden. Hoewel ik op dit moment geen concrete zaken heb, dacht ik dat het belangrijk was voor jullie om te weten dat we luisteren.”

Met andere woorden, in het vervolg zullen ze wel twee keer nadenken voordat ze de loot drop-rates bepalen.

Abonneer
Abonneren op
2 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Quatic
7 jaren geleden

Ik vind het juist cool dat je niet alles kan vrijspelen. Het is toch veel leuker als je iets heb vrijgespeeld dat echt rare is ipv dat iedereen er na een aantal dagen al mee loopt?