“De perfecte poker-game”: voor veel pokerspelers een droom. Onlangs is het een computer gelukt om het spel te kraken. Zelfs het bluffen gaat hem goed af…
Ze hebben met deze computer een nieuw algoritme toegepast die de populaire poker-varianten bijna perfect kunnen spelen. De uitvinders van dit algoritme verklaren dat het stukje programmatuur vrijwel niet in staat is te verliezen tegen welke tegenstander dan ook.
Dit stukje software is gemaakt door geleerde Michael Bowling en zijn collega’s aan de Universiteit van Alberta in Edmonton, Canada. Dit ook in samenwerking met de Finse software developer Oskari Tammelin. Het programma kan dus (bijna) perfect poker spelen; in het bijzonder een specifieke variant van poker genaamd “Heads-up Limit Hold’em” of HULHI. Deze variant van poker kan als opgelost gezien worden.
Volgens computer-poker researcher Eric Jackson was de strategie om met dit algoritme perfectie na te streven. Verder onderzoek hierover is volgens hem compleet nutteloos. Hij voegt er nog aan toe dat poker-experts verrast zullen zijn met deze ontdekking.
Op dezelfde manier zijn ook andere spellen opgelost, in het bijzonder het spel dammen. Neil Burch heeft dit in 2007 op dezelfde afdeling in Alberta opgelost.
Deze ontdekking gaat behoorlijk wat stappen verder dan bijvoorbeeld het computerprogramma van IBM’s schaakcomputer wat in 1997 de wereldkampioen schaken, Garry Kasparov, versloeg.
Bowling en zijn collega’s ontwierpen het algoritme zodat het zichzelf door middel van ervaring tactieken zou aanleren. Het leren zou uiteindelijk leiden tot het niveau van een pokerkampioen en kwam pas na meer dan 1500 spelsessies. In het begin maakte het algoritme wat gemiddelde beslissing maar na het “leren” kwam een vorm van spijt voor de foute beslissing en nam hij dit mee naar de volgende sessies. Het bluffen ging ook steeds beter en wordt vaak gezien als een zeer menselijke emotie. Dat is het echter niet, het valt samen met dezelfde theorieën en strategie. Het leert namelijk wanneer het het beste kan bluffen voor het beste resultaat. Iets wat wij ook doen, puur vanuit strategie in plaats van (menselijke) emotie.
Het enige probleem waar de wetenschappers nog tegenaan lopen is dat er een extreem lage kans is dat de computer verslagen kan worden door ervaring of geluk. Deze kans blijft echter nihil.
Bron:
http://www.nature.com/news/game-theorists-crack-poker-1.16683