Het zit ze niet mee bij Xbox Live. Gisteravond ging het weer mis, voor maar liefst de achtste keer deze maand.
Het was weer kommer en kwel in de Xbox Live Party en via de social media gisteren. De achtste storing op rij had nu het gebruik en aankoop van digitale games uitgeschakeld. We noteren op dit moment 15, 16, 17, 18, 19 en 21 februari als probleemdata. Bezitters van de digitale versie konden gister geen enkele game opstarten omdat, zo leek het, de DRM niet kon worden vastgesteld. Het DRM (Digital Rights Management) is een systeem die geraadpleegd wordt als jij een digitale game opstart en waar vastgesteld wordt of jij wel de bezitter van die game bent. Krijgt de game een goedkeuring, dan kan je spelen. Zo niet, dan krijg je leuk een scherm te zien waarop je wordt aangeraden de game aan te schaffen. Die controle leek gisteravond niet goed te werken. De avond ervoor konden een groot aantal mensen zich niet eens aanmelden en de dagen daarvoor waren er vergelijkbare problemen.
De persoon die bij Microsoft de copy/ paste zin “We’re aware of the issue and our team is working hard to fix things as quickly as possible. Thanks for your patience! We’ll update you as soon as we have more information,” in berichten moet plakken, zal nu wel moe thuis zitten.
Gisteravond, of moet ik eigenlijk zeggen tot ongeveer een uur geleden, was de storing langer dan we gewend zijn. Vaak is het een uur met een max naar drie uur toe. Maar de storing die gisteren rond 9 uur ontstond heeft tot ongeveer half 12 vandaag geduurd. Zoals altijd geeft Microsoft geen inzicht in de reden achter deze storing. Is het een technisch probleem of zitten we midden in een soort gecoördineerd DDoS aanval. In geval van het laatste begrijp ik wel dat MS de lippen gesloten houdt. Je wil namelijk die ettertjes niet de voldoening geven van een officiële bevestiging van hun daden.
Are you unable to purchase/download items from the marketplace? The right teams are on the case! Check: https://t.co/99xfLMWcZW for info!
— Xbox Support (1-5) (@XboxSupport) 22 februari 2016
Ondertussen gaat het op de social media goed los. We merken dat mensen het zat zijn.
@XboxSupport this is a joke now, every night this week…… Shame on you
— Nick (@etneeko) 22 februari 2016
@XboxSupport1 so for approximately 6 to 7 hrs xbox live has been down. So we should get it back by Wednesday and gone again by Friday night
— Alexandra Eaton (@lexie7131) 23 februari 2016
Helaas weten we dat er, in geval van een DDoS, niet heel veel aan te doen is. Wat ik wel merk is dat de respons op de aanvallen, laten we voor het gemak er maar gewoon van uitgaan dat dit het probleem namelijk was, sneller is en dat men, op gisteravond na, het meestal redelijk snel weer draaiende heeft bij Xbox. Toch blijft het waardeloos. Ben benieuwd of Xbox nog iets ter compensatie zal gaan regelen. Een maandje Live Gold gratis moet toch een mogelijkheid zijn.
Is er daarom ook nog geen nieuwe Deals with Gold?
Ik weet trouwens liever wel of het een Ddos is of niet. Dan weet ik namelijk of het redelijk is om Xbox de schuld te geven, of een paar ettertjes.