Multiplayer blijft een apart fenomeen. Sinds het enorme succes van met name Modern Warfare, lijkt het erop dat werkelijk iedere titel een meerspelerstand nodig heeft. Ook titels waarbij je jezelf af kunt vragen of die het nodig hebben, zoals bijvoorbeeld Mass Effect. Toch krijgt ook het nieuwste deel weer multiplayer, maar Bioware gaat het anders aanpakken dan bij deeltje 3.
Enige tijd geleden schreef Justin al eens een stukje over de multiplayer. Hierin ging hij verder in op hoe deze mode er inhoudelijk uit komt te zien. Dat ga ik dus niet nog eens doen. Ik wil het hebben over hoe deze mode in de game an sich verweven gaat worden.
Losse onderdelen
Deel 3 was de afsluiter van het verhaal rond Commander Sheppard. Verder was het ook het deel waarin voor het eerst een multiplayer mode zat. En die multiplayer… tja. Het werkte zeker niet slecht, maar het voelde gewoon als een los onderdeel. Bovendien werd je eigenlijk verplicht om deze mode ten minste 1 keer te spelen. Dit om meer manschappen te verzamelen voor je ultieme battle voor de Citadel.
Het idee is erg tof. Dingen die je doet in de multiplayer die vervolgens invloed hebben op de singleplayer. De uitwerking had alleen beter gekund. Dit weten ze bij Bioware gelukkig ook en ze hebben beterschap beloofd.
Strike Team Mode
Bioware producer Mike Gamble had nog wel het één en ander te melden tijdens een interview. Zo weten we dat de Strike Team Multiplayer veel meer verweven zal zijn met de singleplayer, dit in tegenstelling tot Mass Effect 3 waar de multiplayer meer als een los hoofdstuk voelde.
We hebben een  systeem dat wij het Strike Team system noemen. Dit systeem laat jou naadloos schakelen tussen single- en multiplayer.
De Strike Team mode is opgebouwd rond een meta-verhaal over wat er in Helios gebeurt. Het is een verdieping van het singleplayer verhaal. Maar wanneer je niks aan multiplayer vindt, of je kunt geen multiplayer spelen dan kun je gewoon het volledige verhaal van de singleplayer ervaren. Je mist geen storycontent als je geen multiplayer speelt.
Dus in tegenstelling tot de multiplayer ervaring van Mass Effect 3 hoef je deze niet te spelen voor de volledige singleplayer ervaring. Dit is een zeer welkom feit voor de notoire singleplayer gamer. Sowieso klinkt dit goed, want nog een keer met een zielloos, naamloos poppetje spelen dat niks met de protagonist te maken heeft, hoeft voor mij niet nog een keer.
Wanneer je multiplayer wil opstarten dan kan dit straks gewoon vanuit de singleplayer. Er geen aparte optie in het menu. Volgens Gamble is dit ook veel logischer omdat alles veel meer met elkaar verweven is.
Met Mass Effect Andromeda beginnen we dus weer lekker fris. Een nieuw verhaal, nieuwe protagonist(en) en een nieuwe multiplayer.
Eigenlijk klinkt alles wat we tot nu toe te horen hebben gekregen best wel erg goed. Zo goed dat die game bijna alleen nog maar tegen kan vallen toch? Verwacht tot aan de release nog veel meer info om de aandacht rond de game vast te houden.