Tijdens de GDC heeft Microsoft een lijst van plannen bekend gemaakt wat betreft Xbox One, Windows 10 en DX 12.
Het is een heel verhaal waar we jullie niet mee lastig gaan vallen want veel gaat over Windows 10, het Universal Windows Platform en een opsomming van statistieken. Een leuk getal is wel dat er nu 48 miljoen actieve gebruikers van Xbox Live zijn. Ook liet Microsoft de eerste batch van Universal Windows Platform titels horen, namelijk Rise of the Tomb Raider en Gears of War Ultimate Edition. Daarna komen Ori and the Blind Forest: Definitive Edition en Quantum Break voor alle platforms beschikbaar. Daarnaast is Microsoft bezig om een platform op te zetten voor game toernooien, het Xbox Live Tournaments Platform.
Maar het belangrijkste is wel DirectX 12. Uit testen blijkt al dat er een verbetering van 50% CPU en 20% GPU prestaties te zien zijn. Nog belangrijker is de opmerking dat Star Wars Battlefront de eerste game is die DirectX 12 ondersteunt op de Xbox One, wat opmerkelijk is want Microsoft beweerde zelf altijd dat Fable Legends (die inmiddels afgeblazen is) de eerste DirectX 12 titel zou zijn op de Xbox One. Bijzonder omdat hier weinig ruchtbaarheid aan gegeven is. Je zou toch denken dat dit groot nieuws waar een uitgever mee zou pronken. Blijkbaar valt het resultaat toch nog een beetje tegen.
Het nieuws is ook bevestigd door DICE’s technical director voor de Frostbite Engine, Johan Andersson die in een tweet aangeeft dat SWBF dus al sinds de start op DX12 draait.
@LeandroParrill1 yes Star Wars Battlefront on XB1 uses DX12 on XB1 ever since launch
— Johan Andersson (@repi) 17 maart 2016
Andere titels die gebruik (gaan) maken van DX12 zijn Hitman, Rise of the Tomb Raider, Ashes of the Singularity en Gears of War: Ultimate Edition. De vraag is nu ook, draaien die er al op of moet dat nog komen?