Bij onze oosterburen is het hommeles. Of om het in goed Frans te zeggen “ich bin doch nicht blöd”.
Er is een kleine rel ontstaan omtrent de Duitse franchisenemer van de Media Markt in Düsseldorf. Wat heeft de beste man gedaan? Nou, als we het goed begrijpen heeft hij een Elite Controller uit zijn winkelbestand gehaald en onder de vlag van de Media Markt Düsseldorf op eBay gezet. Tot zover niks geks toch, ware het niet dat de prijs wat aan de opmerkelijke kant is. De beste winkel wil er maar liefst 229 euro voor hebben, dat is 80 euro meer dan de prijs die Media Markt in hun webwinkel hanteert en wat ook de officiële adviesprijs is.
Uit bovenstaande reactie van Media Markt Duitsland blijkt dat men hier vanuit de hoofdvestiging weinig aan kan of wil doen. Media Markt is namelijk gebaseerd op losse, niet gebonden, winkels die allemaal op zichzelf staan. Deze franchiser kan dit dus gewoon doen. Je kan je hardop afvragen of een Media Markt zijn naam zo negatief in beeld wil hebben door dit soort acties. Zelfstandigheid met het oog op actueel inspelen op de lokale markt is tot daaraantoe. Maar je naam verbinden aan dit soort woekerwinst praktijken lijkt mij niet handig. Het zou hetzelfde zijn als een officiële theater ticketverkoper zijn eigen handel opkoopt en vervolgens voor woekerprijzen op de markt gaat aanbieden.
Ondertussen is de advertentie op eBay ook als beëindigd gemarkeerd en ik heb toch wel een zeer groot vermoeden dat deze onafhankelijke verkoper toch even een mail van het hoofdkantoor heeft gekregen met het dwingende verzoek dit offline te halen. Je kan als Media Markt wel leuk roepen dat je ‘toch niet gek bent’ maar dat zijn je klanten ook niet. Helaas gaat dit verhaal nu al viral dus de schade is al geleden. Om maar een andere slogan te gebruiken: ‘foutje, bedankt”.
Je bedoelt zoals Seatwave en Ticketmaster met kaarten doen? ?