Op de GamesCom liep ik even rond te neuzen tussen de kleinere indie games. Aldaar zag ik een game die een tijdje geleden ook al mijn aandacht trok als Bioshock fan, namelijk Close to the Sun! Maar wat is dat dan precies voor game? Een game die Bioshock fans zeker willen gaan spelen!

Heb je net als ik een zwak voor games die een Art Deco stijl gebruiken? Art Deco? Ja, dat is de stijl die je gewend bent uit games als Bioshock. Het is geen bedachte stijl, maar een heuse kunststroming uit de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw. Het straalde toen vooral luxe uit. Na de E3 trok één bepaalde Art Deco game mijn aandacht, namelijk Close to the Sun. Het leek heel even alsof er een nieuwe Bioshock game werd getoond, maar ik zat er naast. De game is een heuse indie van de Italiaanse ontwikkelaar Storm in a Teacup.

https://www.youtube.com/watch?v=WgJTggtbvgk

Bioshock, maar dan heel anders

Als je de trailer hierboven ziet, dan zie je al hoe het interieur 100% Art Deco is. Velen zullen net als ik de vergelijking met Bioshock maken, maar apart van de stijl is dat niet geheel terecht. In de game ben jij namelijk Rose (Titanic?) die naar een gigantisch groot schip reist na een soort SOS van haar zus. Dit schip is in opdracht van Nikola Tesla gemaakt (ja DE Tesla, grondlegger van de elektriciteit). Het is echter niet voor iedereen toegankelijk. Tesla wilt alle geniale wetenschappers op één schip zetten zodat het één gigantisch grote denktank vormt. Hij geeft wetenschappers op het schip allerlei faciliteiten om onderzoek te doen in de hoop dat technologie veel sneller vooruit gaat en nieuwe dingen worden ontdekt. Uiteraard gaat een experiment fout en is iedereen op het schip de sjaak.

Daar kom jij dan, als zus van een wetenschapper, aan boord. Je wilt eigenlijk alleen je zus ophalen, maar komt terecht in een zoektocht door het hele schip. Je ontdekt wat er eigenlijk aan de hand is en waarom je hier en daar dooie en gescalpeerde wetenschappers ziet liggen. Aan jou de taak om de horror te trotseren en Sherlock Holmes uit te gaan hangen. Dit gaat gepaard met objecten vinden, puzzels oplossen en vijanden van je weren als die op komen dagen.

Close to the Sun is geen Bioshock. Natuurlijk kom je in Bioshock ook aan in een horrorwereld waar velen dood zijn en jij op zoek moet gaan naar de waarheid. Maar waar Bioshock meer een shooter is, is Close to the Sun meer een trage ontdekkingsreis. Het heeft geen dikke wapens of krachten.

Verfrissend

Op de GamesCom heb ik een dik uur gespeeld en die was eigenlijk zo voorbij. Mijn collega Renco zat naast mij te kijken naar de gameplay en zelfs zonder geluid was hij al geïntrigeerd door de game (ik had namelijk een headset, dus hij hoorde niks). Het heeft een aangenaam tempo waarbij de nadruk ligt op ontdekken en raadsels oplossen. Geen dikke splicers die op je afrennen en rondschieten met plasmids zoals in Bioshock dus. Ik kan dat wel waarderen. Eén van de dingen die ik bijvoorbeeld met de Burial at Sea DLC van Bioshock Infinite heb gedaan is gewoon rondlopen in die Art Deco wereld toen heel Rapture nog niet naar de klote was. Dat is in Close to the Sun niet heel anders. Natuurlijk is het schip best een puinhoop, maar het is ook leuk om er door heen te lopen en je ogen uit te kijken.

Is het op grafisch gebied te vergelijken met een triple A titel? Vind ik wel. Als je de trailer ziet, zou je Close to the Sun niet als indie bestempelen. Toch is het geen grafische parel zoals we bijvoorbeeld van een Far Cry 5 gewend zijn. Daar is de studio toch nog te klein voor. Desalniettemin is het zeker indrukwekkend, kijk de screenshots en trailers maar.

Close to the Sun moet je zeker in de gaten houden als je hiervoor Bioshock hebt gespeeld. Qua gameplay is het trager, meer puzzels oplossen en naar items zoeken in plaats van wapens trekken en met krachten aan de gang. Maar dat vind ik persoonlijk alleen maar leuk! Nu is het nog wachten totdat de game uitkomt en we weten nog niet wanneer dat is. Louter ”2018”. Dat kan volgende week zijn of 31 december. Je leest uiteraard de review op onze website als we eenmaal aan de slag kunnen!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties