Gamescom 2019 – Overpass vult een niche

Overpass van Bigben en Zordix is een off-road-simulatie waarin je buggies en ATV’s over obstakels probeert heen te werken. Op de Gamescom hebben we de game aan de tand gevoeld.

Alleen al om wat de game nastreeft heeft het bestaansrecht. Offroading in deze technische vorm is weinig tot niet vertegenwoordigd op de Xbox. Okay, in Mudrunner ben je net als in Overpass veelvuldig bezig met je diff-lock en vecht je tegen de elementen. Joakim Eriksson van Zordix die me tijdens de speelsessie heeft begeleidt bevestigd dat Mudrunner een van de inspiratiebronnen is voor de studio. Puur het overwinnen van natuurlijke en kunstmatige obstakels terwijl je voor een goede tijd rijdt, dat is wat Overpass je biedt.

Je zoekt naar de juiste snelheid, benadering en hoek om de vrij diverse uitdagingen op een parcour te voltooien. Constant zoeken naar tractie en balans. In die zin voelt het wel wat aan als Trials. De kleinste inschattingsfout of stuurfout kan tot een tijdstraf leiden. Wat dan wel tot irritatie leidde is dat ik op twee momenten ben verrast door een glitch waarbij een wiel door een oppervlak zakte en vervolgens de buggy een sprongetje maakte met als gevolg dat ik mijn momentum kwijt was.

De game bevat volledig gelicenseerde voertuigen van onder meer Yamaha, Polaris en Arctic Cat. Verschillende typen voertuigen met elk weer andere technische eigenschappen. Of een voertuig wel of niet is uitgevoerd met een diff-lock, tweewiel- of vierwielaangedreven is, het zijn factoren waar je rekening mee hebt te houden. Af en toe heb ik moeten zoeken naar waar ik heen moest, deels verrast doordat de track wordt opgesplitst en je dus meerdere routes kunt pakken. Wel denk ik dat dit de game of sport wel past. 

Waar je waakzaam voor moet zijn is het rijden van schade aan je auto. Ophanging, aandrijving, het kan maar een beperkt aantal klappen vangen. Ook met defecten kun je het parcour in principe gewoon uitrijden, maar als je bijvoorbeeld je rechtervoorwiel beschadigd dan zal dit ‘trekken’. Daarmee verlies je precisie en dus ook tijd. Naast een carrièremodus waarin je zo’n 40 verschillende parkoersen trotseert bevat de game ook multiplayer, zowel lokaal met splitscreen als online. 

Een prijs wilde Zordix me nog niet geven. Op basis van hetgeen bekend is en ik gespeeld heb verwacht ik dat de game rond de 40 euro gaat kosten. In de build waarmee ik aan de slag mocht moet nog wel wat werk gestopt worden. Met name als je de camera van links naar rechts zwaait stotterde het beeld. Hoewel de game zeker niet onogelijk is en laat zien wat het moet laten zien denk ik dat Overpass er wat gelikter uit zou mogen zien. Overpass lijkt mij nou echt een leuke racer om in online lobbies mee aan de slag te gaan. Rausen en rollen, maar ook het uitwisselen van ervaringen hoe een bepaalde hindernis te nemen. Ik ben heel benieuwd hoever Zordix het online component van de game uitwerkt en voedt. 

Het is ook een game die zich goed leent voor een track editor. Dat is helaas niet iets waar de studio op dit moment mee bezig is.. Overpass wordt in oktober trouwens al verwacht.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties