Hot Shot Burn van ontwikkelaar Flaming Flamingo is een echte partygame. Vier spelers die het in een top down shooter in wilde arena’s tegen elkaar opnemen. Lokaal, online of een mix van beiden. Een heroshooter voor als je er al een paar achter de kiezen hebt.
Flaming Flamingo heeft zich laten inspireren door Towerfall, Overwatch en League of Legends. Hun kindje is een kleurrijk funfest geworden waarin je het tegen maximaal vier spelers opneemt. Je hebt de keuze uit zeven hele diverse helden met elk een eigen (uniek) wapen en één speciale vaardigheid. De een beschikt over invisibility en een akelig accuraat schot, de ander is weer een stuk mobieler met een koprol en een magazijn wat ze kan legen. Laat dat los in gevarieerde arena’s van beperkte grootte met elk hun eigen hazards en je hebt non stop actie.
Die hazards komen periodiek of worden door een van de spelers geactiveerd met een knop. One hit kill, het zorgde tijdens mijn speelsessie op een luide beursvloer voor wat frustratie, hoofdzakelijk omdat de audio cues die in de game zitten om je te waarschuwen niet hoorbaar waren. Als we het toch over audio hebben, ze maken ook gebruik van een announcer voor, tijdens en na de matches. Het past de game goed. In de arena’s vind je ook bepaalde dozen die je een voordeel kunnen geven in het gevecht. Een schild, deathtouch of het sneller herladen van je speciale vaardigheden zijn zo’n beetje de smaken.
Early access en community feedback zijn geen garanties voor een goede en gebalanceerde game, maar feit is dat de game via Steam al enige tijd speelbaar is als early access titel. Op basis van mijn korte speelsessie maak ik mij nog niet direct zorgen over de balans in de game. Wel denk ik dat balans en funfactor hier hand in hand gaan. De ontwikkelaar benadrukte toen ik (wonderwel) met grote cijfers won dat ze hard aan hebben gewerkt om er voor te zorgen dat elke hero ook een of meerdere counters heeft. Het counteren van de keuze van een andere speler met een specifieke hero. Dat is iets wat ik persoonlijk koppel aan team composition en ik persoonlijk nog niet helemaal kan plaatsen in Hot Shot Burn. Om zeven heel diverse helden te balanceren is een bijzonder moeilijk. Punt van aandacht.
Aan het einde van een match wordt je gescoord op onderdelen als de hoeveelheid kills die je maakt, of je ze met een van je speciale vaardigheden op een stijlvolle manier hebt gedood, hoeveel nacho’s je hebt opgeraapt en of je bijvoorbeeld iemand ander z’n killstreak hebt gestopt. Verzamel je een x aantal punten dan hoef je enkel nog de volgende match te overleven en je wordt gekroond tot winnaar.
De game bevat een progressiesysteem waarmee je met nieuwe arena’s en mutators wordt beloond. Nu liggen er in de arena’s verspreid wat nacho’s. Die geven je een extra puntje aan het einde van een match. Een voorbeeld van zo’n mutator is de waarde van de nacho’s naar 5 te brengen waarmee de focus in een match wordt verlegd.
Ik heb enorm gelachen met Hot Shot Burn en zou er graag meer van spelen. Ik denk dat het een game is die je op je harddisk laat staan en met korte speelsessies een lange tijd houdbaar blijft. De ontwikkelaar geeft aan de game verder te willen ondersteunen met nieuwe helden. Tijdens onze preview zat er al een soort yeti in die over muren heen kon schieten, deze is niet opgenomen in de art van Hot Shot Burn en was tot op heden nog niet speelbaar.
Een releasedatum voor de Xbox is er helaas nog niet, maar met de budgetprijs die hier aan komt te hangen is het er denk ik een om in de gaten te houden als je regelmatig vrienden over de vloer hebt of zo nu en dan wel van een robbertje houdt, online.