Afgelopen E3 2019 werd Spiritfarer aangekondigd. Een ID@Xbox titel waar een zestal ontwikkelaars al bijna twee jaar hard mee aan het werk zijn en die er nu al indrukwekkend uitziet. Wat mogen we van deze titel verwachten?
Op de 2e dag van de Gamescom hadden redactieleden Jeffrey en Rik een afspraak met Nicolas Guerin, creative director bij Thunder Lotus Games. Samen met zijn collega’s werkt hij inmiddels 18 maanden aan Spiritfarer. Een 2D management en building game, met een onderliggende verhaallijn die gaat over leven, dood en de transitie tussen die twee.
In de opname bespreken Jeffrey en Rik hun eerste indrukken. Zo gaan zij nader in op de verschillende bouw- en managementmogelijkheden die de game te bieden heeft. Het (uit)bouwen van de boot vraagt de nodige exploratie in een enorme, met de hand ontworpen en gemaakte, wereld.
De boot brengt je op verschillende plekken in de wereld. Je kunt hier zelf sturing aan geven. De game heeft wel enkele lineaire gameplayelementen, maar grotendeels ben je vrij om te gaan en staan waar je maar wilt. Iedere plek is uniek en de interacties die je aangaat en de keuzes die je hier in maakt, hebben invloed op de vaardigheden die je ontwikkeld. Ook hebben deze invloed op de sfeer van de medebewoners op je boot. Daarover gesproken. Tijdens je reis door de wereld van Spiritfarer voegen zich steeds meer bewoners op jouw steeds groter wordende drijvende woonboot.
Uiteindelijk gaat Spiritfarer over de ontmoeting met je spiritvrienden, die in verschillende dierlijke karakters vorm gegeven zijn en op diverse plekken in de wereld verblijven. Van hen krijg je opdrachten om je schip uit te bouwen, zodat zij als reisgenoot hun reis samen met jou kunnen vervolgen. Om vervolgens afscheid te kunnen nemen en het hiernamaals te omarmen.
Guerin geeft aan dat zijn game Spiritfarer begin 2020 te spelen zal zijn en dat de game ongeveer 40 uur aan story heeft en meer dan 100 uur aan gameplay als je alleen de side-missions rekent. Over de prijs kon nog niets gezegd worden. Wel is het zeker dat de game op de dag van release in de Game Pass te spelen zal zijn. Een game om komende maanden, in ieder geval wat Jeffrey en Rik betreft, in de gaten te blijven houden.