De jonge ontwikkelaar Mimimi ken je misschien van de game Shadow Tactics die recent speelbaar is geworden via de Game Pass. Met hun volgende tactische topper, Desperados III, gaan ze terug naar de roots van de serie.

Dat lijkt goed uit te pakken, hun eerste prijs hebben ze al te pakken. Desperados is uitgeroepen tot beste strategiegame van de beurs.

Desperados III wordt het eerste deel in de serie die op de Xbox verschijnt. Het vorige deel uit 2006 verscheen enkel voor de pc en is eigenlijk lang niet zo goed ontvangen als het eerste deel uit 2001. Ontwikkelaar Spellbound is er al lang niet mee en Mimimi heeft het stokje overgenomen tezamen met de originele ontwerpdocumenten. Met topdown perspectieven en tactische elementen ga je als vijf individuen die gaandeweg een bende vormen, het Westen onveilig maken. 

Deel drie is een prequel op Desperados: Wanted Dead or Alive. Je speelt met John Cooper, het gezicht van de serie, en de terugkerende bendeleden Hector Menoza, Arthur McCoy en Kate O’Hara. Onderling kennen ze een grote diversiteit aan vaardigheden die jou veel tactische mogelijkheden geven om een level te voltooien. Zo beschikt Hector over een shotgun en een berenklem, gooit Kate haar charmes in de strijd en kan Arthur de cast ondersteunen op afstand met zijn geweer met scope.

Nieuweling Isabelle Moreau komt daar nu bij met haar voodoo-krachten die ze ergens in de moerassen van Louisiana heeft geleerd. De demo die Mimimi mij voorschotelde begon met een level waarin Isabelle gevangen zit in een kooi. Een prima setting om de eerste van haar vaardigheden ten toon te stellen. Het gebruik van haar krachtige vaardigheden kost haar levenskracht omdat ze ooit een bloedbelofte heeft afgelegd. Een wilde meid, lees je al. Gameplay-technisch is het bedoeld om haar te balanceren.

Isabelle kan andere levende wezens overnemen middels mind control. In een kooi die omcirkeld is door vier bewakers gaat ze aan de haal met het bewustzijn van een van hen. Ze dwingt hem een nabijgelegen sleutel te pakken en een poging te doen de kooi te openen. De andere bewakers vinden dat maar niks en schieten hem ter plekke neer. Vervolgens misbruikt ze een bewaker om een stapel kratten om te duwen en zo een ander van het leven te beroven. In de chaos wordt een derde bewaker geforceerd nog een poging te wagen de kooi te openen, dat lukt. Zijn laatste actie is zijn pistool legen op een van zijn kameraden. In een moment van verstandsverbijstering over alles wat er gebeurd is, opent Isabelle de kooi en haalt de man neer.

Je hebt in Desperados III enorm veel vrijheid in hoe je een situatie wil benaderen. De hierboven beschreven situatie kan ook op heel verschillende manieren worden opgelost. De ontwikkelaar benadrukt een aantal keer dat ze hard gewerkt hebben om ervoor te zorgen dat je jouw eigen stijl kunt hanteren. Er is geen ranking aan het einde van het level waarmee je afgerekend wordt op het feit dat je iedere tegenstander vermoord hebt, bij wijze van spreken. In dit level zitten drie verschillende gangleden in een benarde positie, het is het moment waarop Isabelle ze tegenkomt en besluit ze uit de brand te helpen. Wie jij verder als eerste helpt is aan jou.

Isabelle blijkt ook een dierlijke vriend te hebben, een kat. Die kan ze inzetten om tegenstanders af te leiden. Tenslotte kan ze een verbinding maken tussen twee levende wezens (ook dieren) die ervoor zorgt dat ze zich hetzelfde gedragen. Gooi je er een in het water en verzuipt hij, dan zal de ander op het droge eveneens stikken. Isabelle zelf neemt trouwens graag een duik, ze kan zich via het water makkelijk verplaatsen wat ervoor zorgt dat je een situatie van weer meer kanten kunt benaderen. Schat je de situatie verkeerd in dan biedt een quick load uitkomst. Dan is het natuurlijk wel zaak dat je regelmatig opslaat en met een grote counter in beeld wordt je daar constant aan herinnert.

Zo nu en dan kun je los met een staaf dynamiet of een goed geplaatste machinegeweer. Maar in de basis is je aanpak stealthy. De doelen in Desperados variëren van ontsnappingspogingen tot inbraken en onderzoeken. Dit deel introduceert zowel een optie om de tijd door te spoelen en jou tijd te besparen, als de zogenaamde optionele showdown mode. Met showdown wordt bij een fuck-up de situatie bevroren en heb je beperkt de mogelijkheid deze op te lossen door lieden te elimineren en zo een alarmstatus te verhinderen. 

Desperados III moet in het najaar van 2019 nog uitkomen. De game gaat 60 euro kosten op de Xbox en je bent voor dat geld tenminste 25 tot 30 uur zoet, dat is wat een enkele playthrough je aan tijd gaat kosten. De open structuur en vrijheid die Mimimi je geeft maakt dat de game herspeelbaar is. Dat wordt versterkt door de vele optionele uitdagingen die je in de verschillende levels kunt voltooien. Daarbovenop vind je naast de campagne nog modi waarin de levels worden geremixt en gaat er een mode zijn waarin jou de mogelijkheid wordt geboden om de moeilijkheidsgraad tot in detail naar wens aan te passen.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties