Gisteravond organiseerde Xbox een Partner Preview op YouTube. We krijgen verschillende leuke titels te zien, maar één titel was gelijk beschikbaar. Het gaat om S.T.A.L.K.E.R. 1, de trilogie genaamd Legends of the Zone.
GSC Game World heeft S.T.A.L.K.E.R. Legends of the Zone Trilogy gelanceerd voor Xbox One en Xbox Series X|S (via backward compatibility). En ja – het is gelijk beschikbaar! De Legends of the Zone Trilogy-bundel – verkrijgbaar in de Microsoft Store voor €39,99 – bevat alle drie iconische games die de originele S.T.A.L.K.E.R. Trilogy vormen: Shadow of Chernobyl, Clear Sky en Call of Pripyat. – of je kunt elk van de games afzonderlijk aanschaffen voor €19,99 per stuk.
Van pc met muis en toetsenbord naar de controller op de console
Elk element uit de originele games is behouden en trouw overgezet naar console. Dit biedt Xbox-gamers overal een kans om wat basiskennis op te doen over het universum van S.T.A.L.K.E.R. in de aanloop naar de lancering van S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, die op 5 september 2024 op Game Pass verschijnt. Maar het vertalen van deze hardcore pc-games naar een Xbox-controller was geen kleine opgave.
Voor een serie die bekend staat om het samensmelten van verschillende genres zoals horror, first-person shooter, verkenning en immersieve simulatie, was het belangrijk voor het team om het goed te doen. In gesprek met GSC Game World PR-specialist Zakhar Bocharov wilden we meer te weten komen over hoe dit proces verliep, het naar console brengen van deze cultklassiekers en enkele innovatieve ontwerp- en UI-aanpassingen die het team moest maken om alle drie de games naar Xbox te brengen. “S.T.A.L.K.E.R. is lange tijd een pc-franchise geweest, dus de belangrijkste prioriteiten waren gericht op het aanpassen van de ervaring voor consoles als geheel (inclusief, maar niet beperkt tot, native controllerondersteuning voor console-interfaces)”, legt Bocharov uit. “We hebben alles vanaf nul gemaakt, ervoor zorgend dat de game zowel eenvoudig te besturen als comfortabel om te spelen is.”
Zo heeft het team een wapenselectiewiel ontwikkeld en wijzigingen aangebracht in zowel het richtsysteem als de menunavigatie, zodat het een Xbox-controller kon ondersteunen. Het originele S.T.A.L.K.E.R. is een complexe game, dus terwijl de game-ervaring werd geoptimaliseerd, was het een belangrijk doel van het ontwikkelingsteam om die unieke gameplay-loop en het gevoel van het overwinnen van de iconische en vijandige omgeving van The Zone te behouden.
Grafische verbeteringen op komst (met behoud van de oude stijl)
Later dit jaar zal het team een patch uitbrengen voor de Xbox Series X|S-versie die extra grafische verbeteringen en andere functies zal bieden. De consoleversies zullen ook mod-support hebben via mod.io, maar ook dit zal een functie zijn die later wordt uitgerold terwijl het team dingen blijft finetunen, dus houd de kanalen van GSC in de gaten voor wanneer deze functies worden uitgerold.
Tijdens al dit harde werk om deze iconische pc-games eindelijk naar console te brengen, is de oorlog in Oekraïne altijd aanwezig geweest in de harten en gedachten van dit game development team. “De oorlog, verhuizingen, cyberaanvallen en het werken tussen verschillende landen hebben alle processen binnen het team in principe bemoeilijkt – inclusief de ontwikkeling van de games waar we vandaag over praten,” beschrijft Bocharov. “Nogmaals, veel lof aan Mataboo voor het mogelijk maken van dit alles zelfs tijdens de moeilijkste tijden. De legacy van S.T.A.L.K.E.R. is nu belangrijker dan ooit. Normaal zeggen we dat over S.T.A.L.K.E.R. 2, maar door de originelen naar de nieuwe platforms te brengen en meer mensen ze te laten ervaren, zorgen we ervoor dat de echt Oekraïense franchise zal voortleven en geliefd zal zijn. Het is voor GSC erg belangrijk om dit veilig te stellen.”
Dus, heb je S.T.A.L.K.E.R. gemist (grote kans) en wil je nog eens alle delen spelen? Dan is dit je kans. Ik heb zelf nooit de uitbreidingen gespeeld dus wellicht ga ik er zelf ook nog mee aan de slag.