Zo out-of-the-blue komt Microsoft op deze doorsnee maandag met iets waar we al maanden op wachten: de definitieve specs van de nieuwe Series X!
12 Teraflops
Het belangrijkste punt is uiteraard de 12 Teraflops. De Series X is daarmee twee keer zo krachtig als de krachtigste Xbox console op dit moment de One X met z’n 6 Teraflops. Microsoft zal veel vertrouwen in deze cijfers hebben dat ze de aankondiging van Sony niet afwachten. Maar er zijn nog meer leuke features aangekondigd.
Raytracing
Een feature waarvan ik geluk spreek dat het is aangekondigd is Raytracing (RTX). Alles wees er op dat dit er aan zat te komen, maar altijd goed om even bevestigd te zien. Raytracing zal ervoor zorgen dat games veel meer natuurgetrouw zullen zijn. Belichting, reflecties en schaduwen zijn bij traditionele games nog altijd een opeenstapeling van handige trucjes die game-engines uithalen. Bij Raytracing is dat vervangen door een natuurgetrouwe berekening, daarbij krijg je dus een betere belichting en betere schaduwen.
En nog meer…
En daarnaast is nog aangekondigd dat er een supersnelle SSD komt die de laadtijden vrijwel weg moet nemen. De Quick Resume, de feature dat je nu weer terug in je laatstgespeelde game kunt jumpen bij het opstarten van de Xbox, komt nu voor meerdere games. Daardoor kun je dus makkelijk en snel tussen verschillende games switchen zonder de irritante laadschermen door te hoeven.
Smart Delivery is een feature die eerst naar de Xbox One zal komen en daarna ook naar de Series X. Smart Delivery zorgt dat je niet onnodige files op je console hoeft binnen te halen. Op een Xbox One S is het namelijk niet nodig om 4K bestanden van een game op te halen. De games worden daardoor een stuk compacter en zullen dus sneller te downloaden zijn.
Tenslotte komt er nog iets als Dynamic Latency Input (DLI) wat ervoor moet zorgen dat er een beetje latency die nog tussen de controller en de Xbox zit wordt weggenomen. Er zullen weinigen zijn die dit echt zullen merken, maar het is dus net even wat perfecter.