Enkele dagen geleden lieten we enkele uitspraken zien die onze eigen Xbox Ome Phil had gedaan met betrekking tot de verdwijnende lijn tussen console en pc.
Met name het verhaal dat het bedrijf een meer alomvattende benadering ging volgen wat betreft game releases en dat met de nieuwe Universal Windows Applications de games minder platform afhankelijk zouden worden. Daar kwam best veel commentaar op. Het internet stond vol met stukken waarop elke geïnteresseerde journalist even zijn zoete of zure mening over dit verhaal liet horen. Misschien dat Spencer hier een beetje van geschrokken is want hij doet naarstig pogingen om de commotie wat te sussen. In een gesprek met PC Gamer heeft Spencer ontkracht dat al deze ontwikkelingen de positie van de Xbox zouden bedreigen.
“Ik kan niet zeggen dat het verenigen van de systemen een strategie van ons is want als ik het woord ‘verenigen’ hoor dan ben ik bang dat mensen, waaronder mijn eigen teams, dit interpreteren als ‘He, een game is een game en alle games moeten overal op kunnen draaien’”, aldus Phil. Spencer benadrukte nogmaals dat hij nog steeds de afzonderlijke kracht en zwakheden van elk platform ziet en dat games zich daaraan zullen blijven aanpassen.
“Ik denk dat er twee factoren zijn die vandaag de dag het verschil aangeven tussen pc en console gamen. Het ene is input. We hebben aangegeven dat we keyboard en muis ondersteuning voor de console gaan regelen en een controller kan je al in een pc stoppen, dus dat gegeven is geen troefkaart, maar pc games zijn gemaakt om met een keyboard en muis bestuurt te worden en dat console games over het algemeen die mogelijkheid niet hebben”.
“Factor twee is de speelruimte zelf. Ik zit vaak dichter op mijn monitor want het is een kleiner scherm. Bij een tv die je gebruikt met een console zit ik verder weg. Het is vaak een wat meer gemeenschappelijke speelervaring. De ervaring die een console geeft is dat het een specifiek stukje game hardware is die simpel werkt, gelijk aan gaat en die voor één ding erg geschikt is, namelijk gamen.”
Spencer voegde wel toe dat de hardware tussen de twee platforms steeds meer overlapping laten zien en dat het verschil wel steeds waziger wordt. Als voorbeeld van het verschil kunnen we de net aangekondigde Forza Motorsport 6: Apex voor de pc nemen. Ten opzichte van de console versie zal deze een stuk afgeslankt zijn en een free-to-play ervaring hebben.
“We denken dat pc race fans Forza 6 niet zien als een race franchise. Als je kijkt naar de race titels die je op de pc ziet en die het daar goed doen, dan zijn dat geen afgeslankte producten op de manier waarop wij Forza 6 hebben gebouwd. Dit is een goed voorbeeld van het niet universeel maken van games voor alle platformen.”