Op de redactie hebben we best een aantal fans van VR (virtual reality). We werden uitgenodigd om een kijkje te nemen bij Zero Latency VR in Rotterdam en dat sloegen we natuurlijk niet af. Het bezoekje beloofde namelijk het eerste freeroam VR avontuur in Nederland en daar moet XBNL natuurlijk naar toe om dat te testen!
Bij aankomst moest ik even twee keer kijken of ik wel goed zat, maar het VR spektakel ging zich toch echt binnen dit gebouw waar ik voor stond, afspelen. En wat maakt het gebouw uit als het avontuur toch in VR gebeurt? Afijn, natuurlijk zat Renco al een uur van tevoren klaar om te gaan blazen met die hap! Maar eerst even kennis maken met de oprichter. Hij vertelde ons over het avontuur van de lancering en het idee om dit concept in Nederland op te zetten. Hoe meer VR in Nederland, hoe beter dat volgens ons is. Zero Latency VR is namelijk ‘zonder grenzen’ want je zit niet vast aan een kabel. Dat wil zeggen dat je vrij bent om te gaan en staan waar je wil. De enige grens is de hal zelf. Je ziet het vanzelf als je te dicht bij een muur staat en je ziet het ook wanneer jouw teamleden dicht bij je staan, maar daarover zo meteen meer.
Loadout, choose your weapon
Wanneer we klaar zijn met koffie drinken en kleppen, gaan Renco en ik met 4 andere perscollega’s naar een soort loadout, de briefing room. We worden geïnstrueerd hoe alles werkt. Je hebt een computer op je rug en natuurlijk de helm op je kop. Daar hoort nog een headset bij en je bent dan klaar voor de start. Dat ziet er zo uit met een Seal of Approval van onze blije Henk (Renco).
We krijgen instructies over de game die we gaan spelen, namelijk een Zombie horde wave-based game. Knallen tot je er bij neervalt. De regels? Niet rennen in de game en alsjeblieft geen melee gebruiken met het gevaar dat je een teamgenoot op z’n bek slaat die net even iets te dichtbij staat. Je ziet in het scherm wanneer je dichtbij je teamgenoten staat en dat was vrij nauwkeurig. Maar soms kon je toch niet voorkomen dat je even, in een moment van paniek, tegen je teamgenoten aan botst.
Hoe is de VR zelf?
De VR-ervaring zit technisch goed in elkaar. Je kan aan het begin van je sessie, voordat je de actie in wordt gegooid, even rustig aanvoelen hoe alles werkt. Het lopen voelt iets trager dan je echte loopbeweging. Als je een grote stap neemt, wil dat niet zeggen dat je iets sneller in de game gaat. Soms had ik ook de neiging om te rennen, maar dat mag niet (wat logisch is). Je kan het trouwens wel, rennen, maar in verband met de veiligheid liever niet.
De game zelf was als ervaring prima. Je loopt met teamgenoten wat gangen door en je hebt al vrij snel je coördinatie in de game onder controle. Wat betreft de ‘naadloze’ ervaring doet Zero Latency VR wel zijn naam eer aan. Alles reageert vrijwel direct in de game. Ik merk wel dat het gevoel van je digitale lichaam iets onwennig aanvoelt en dat voelde bijvoorbeeld vorig jaar in Eindhoven beter aan toen we de Escape Room van Assassin’s Creed gingen spelen. Ook merk ik dat, als je in een level omhoog moet stappen bij Zero Latency VR, dat het dan onprettig aanvoelt. Je loopt dan op een plank naar een verdieping hoger, maar dat komt niet overeen met de fysieke stappen die je neemt waardoor je lichaam enorm in de war raakt. Ik zou waarschijnlijk overwegen om daar een ladder neer te zetten die je kunt beklimmen. Om één of andere reden kan mijn lichaam dat beter aan dan wanneer ik stappen zet die niet kloppen.
Voel je je echt aanwezig in de game? Absoluut. Je vergeet al snel dat je eigenlijk in een hal in Rotterdam staat. Je gaat volledig op in de ervaring. Je loopt rond in een level en schiet zombies kapot die op jou afkomen. Heb je het even rustig? Dan kan je ook de zombies schieten die op jouw teamgenoten af komen en zo met z’n allen het level overleven. Ga je dood? Dan moet je gewoon even wachten op de respawn van 10 seconden en dan doe je weer mee. Uiteraard wil je niet dood gaan want je wilt zo veel mogelijk punten scoren. Het competitieve van deze game zit in het behalen van de meeste punten haalt. Dus als je er met vrienden naar toegaat, dan wil je de beste zijn of beter dan die lapzwansen die je meegenomen hebt. We zijn dan ook trots met de resultaten van onze speelsessies. Renco had namelijk de meeste punten (ruim 57k en ik als tweede had maar 47k) maar ik haalde wel de meest headshots (43). X gave it to ya!
VR-technologie
De technologie werkt goed, maar ik heb het gevoel dat de software van de game misschien iets beter doorontwikkeld kan worden. Dat je ladders hebt in plaats van schuine planken omhoog. Dat je goed en degelijk dekking kan zoeken in plaats van dat je echt heel erg moet bukken of achter dingen moet staan die net geen dekking bieden tegen kogels. Het level design is vrij slim gedaan. Als je bijvoorbeeld bijna tegen een grens van de fysieke hal terecht komt, dan word je eigenlijk in jouw digitale wereld weer gedraaid door in een lift terecht te komen en naar een volgende sectie van het level te worden getransporteerd. Je wordt dan eigenlijk gedraaid tijdens jouw liftdaling zodat je weer naar de andere kant van de hal loopt. Je hebt dit zelf niet door, dus dat wordt mooi subtiel weggewerkt.
Draadloze VR heeft wat mij betreft de toekomst. De computer die je op je rug draagt is hardwarematig sterk genoeg, qua gewicht heel licht en qua vorm juist compact genoeg om een goede VR-ervaring te bieden waarbij je vrij kan rondlopen. De VR-headset was ook prima. Ik had geen last van een screendoor-effect waarbij je de pixels op je scherm kunt tellen. Dit verhoogt de kwaliteit van je ervaring in een game want je wordt tijdens jouw speelsessie niet uit de ‘illusie’ gehaald. Al met al dus goede VR-technologie!
Conclusie
Is Zero Latency VR een bezoekje waard? Zeker. Het is gaaf om je in VR vrij te voelen. Naast de zombie-game die Renco en ik hebben gespeeld, zijn er ook nog andere type games. Niet alleen schieten, maar ook avontuur en kindvriendelijke games. Voor ieder wat wils!
Wil je horen wat Renco er van vond? Luister dan zeker nog even de podcast van vorige week hieronder.
(de video start precies op het moment dat Renco over zijn ervaring praat).
Wil je zelf een keer een bezoekje brengen, check dan de banner hieronder.