Je lease auto, je huis, films op streamingdiensten, ze voelen van jou maar dat zijn ze niet. Games lijken ook die kant op te gaan met allerlei services om ons heen als de Xbox Game Pass, maar ook Ubisoft+. Daar heeft Ubisoft zelf ook wat over te zeggen en dat is iets wat niet veel gamers zich nog realiseren.
Ubisoft, de bekende ontwikkelaar van Assassin’s Creed, heeft onlangs zijn nieuwe Ubisoft+ Premium- en Ubisoft+ Classics-abonnementen geïntroduceerd. Philippe Tremblay, Director of Subscriptions bij Ubisoft, lichtte de veranderende wereld van game-abonnementen toe en de noodzakelijke veranderingen voor een bredere ontwikkeling.
In een interview met GI.biz benadrukte Tremblay het belang van een verschuiving in de denkwijze van gamers met betrekking tot eigendom. Hij zei: “Een van de dingen die we zagen is dat gamers gewend zijn, een beetje zoals bij dvd’s, om hun games te hebben en te bezitten. Dat is de verschuiving die bij de consument moet plaatsvinden.”
Tremblay erkende de traagheid van deze transformatie en vergeleek het met de overgang van fysieke cd’s en dvd’s naar de acceptatie van digitale formaten. Hij benadrukte de noodzaak voor gamers om te wennen aan het niet bezitten van fysieke exemplaren van games, waarbij hij wees op de voordelen van digitale abonnementen, zoals continue toegang tot updates en betrokkenheid bij het spel.
Digitaal versus fysiek
Terwijl Tremblays opmerkingen enige kritiek van gamers opleverden die fysieke exemplaren waarderen, is de verschuiving naar digitale modellen onmiskenbaar. Kijk maar naar onze redactie. We zijn allemaal heel enthousiast over de Xbox Game Pass die ons voorziet van topgames. Maar die games zijn niet van ons en zelfs soms al na een jaar weg. Het debat over fysiek versus digitaal roept ook zorgen op over het behoud van videogames, vooral wanneer games afhankelijk zijn van internet of alleen digitaal worden uitgebracht. Doet het internet het niet en wil je gaan gamen? Jammer dan. Het is één van de redenen waarom we 11 jaar geleden ons zo verzette op het always-online praatje van Xbox. Dat is voor ons Nederlanders misschien heel hinderlijk, maar wel in landen met minder goede internetinfrastructuur.
Nu steeds meer uitgevers een volledig digitale toekomst overwegen, zullen de discussies over eigendom en behoud steeds groter worden. De games industrie blijft verdeeld over de overgang, waarbij Ubisoft zich positioneert als partij die mee gaat met de tijd.
Wat doe ik zelf eigenlijk?
Als ik kijk naar mijn eigen gedrag omtrent games aankopen, dan zie ik dat ik vooral gebruik maak van services als Ubisoft+. Ik heb dat nu voor een maandje (of twee) aangeschaft om achter elkaar games als AC: Mirage, Prince of Persia: The Lost Crown, Avatar en The Crew Motorfest te spelen. Zo kan je voor 18 of 36 euro ineens games spelen die bij elkaar al snel meer dan 250 euro kosten. Ik hoef geen fysieke kopie in mijn kast te hebben staan als bewijs van eigendom. Als ik klaar ben met een game, dan kijk ik er nooit meer naar om (behalve jij, Witcher 3, mijn terugkerende liefde). Dit gaat vooral om verhalende games met een campaign. Als ik het verhaaltje uit heb, dan ga ik door naar het volgende verhaal.
Een bijkomend voordeel is dat als een game tegenvalt (zoals The Crew Motorfest voor mij persoonlijk), ik het makkelijk verwijder van mijn harde schijf in plaats van mij verplicht te voelen het te spelen omdat ik het gekocht heb. Maar tegelijkertijd is een nadeel dat je de games wel achter elkaar moet gaan uitspelen in plaats van even laten liggen, want als je abo afloopt bij Ubisoft+, dan is je toegang ook weg tot de game.
Dat is pech, game weg
Dat is precies het pijnpunt van de discussie. Jouw games zijn jouw games niet meer met abonnement services. Een platform kan makkelijk de game weghalen en jij kan er als consument niks tegenin brengen. Volgens Larian Studios (Baldur’s Gate 3) baas Swen Vincke is er een bijkomend gevaar dat de zichtbaarheid van een game ook volledig wordt beheerst door een aanbieder als Xbox of Ubisoft. Hierdoor is het moeilijk voor een ontwikkelaar om door te breken met een eigen game. Dit is tevens ook wel een kritiek van de Xbox Game Pass en Steam. Pas als je soms op een ‘featured’ tegeltje staat, dan zien mensen dat jouw game bestaat (vooral bij indies) en anders gaat het aan iedereen voorbij, tenzij je echt een game hebt die boven de rest uit stijgt (zoals Baldur’s Gate 3).
Tegelijkertijd hebben we afgelopen jaren ook vooral van indie ontwikkelaars gehoord dat ecosystemen als de Xbox Game Pass een kans bieden om gezien te worden omdat mensen sneller je game even proberen. Maar dat ligt eigenlijk compleet in de handen van Microsoft en of zij jou even een podiumpje bieden.
Wat zijn jouw gedachten hierover? Laat het hieronder weten of natuurlijk in onze Discord.