Project Scorpio is op de E3 van 2016 aangekondigd door Microsoft en er zijn weinig zaken echt concreet. Toch heb ik er als Xbox liefhebber volle vertrouwen in en de redenen die ik daarvoor heb zet ik hier op een rijtje.
1. Zes teraflops aan superkracht
Het enige wat we echt weten van Project Scorpio is dat het zes teraflops aan rekenkracht zal hebben, acht processorkernen en 320GB/s geheugen bandbreedte (12GB GDDR5 RAM??). Ik ga geen technisch verhaal uitleggen, maar het komt er wel op neer dat het behoorlijk veel kracht is. Mijn vraag is wel of het echt native 4k gaming op 60 frames per seconde wordt. Ik denk het zelf namelijk niet, 30fps kan dan wel weer worden gehaald.
De ontwikkelaars kunnen zelf bepalen of ze inzetten op 4k of dat ze gewoon voor een volle 1080p op 60fps gaan en veel meer details op het beeld zelf (ik ben voor dat laatste). Is het te vergelijken met zes teraflops aan kracht in een pc? Niet echt, want consoles kunnen veel meer kracht halen uit dezelfde hardware door betere optimalisaties. En ik als onderdeel van de pc masterrace elite kan dat toegeven. Dus misschien kan 4k op 60fps wel, je weet maar nooit! Het is sowieso een belofte dat games er prachtig uit gaan zien! Vergeleken met de huidige Xbox One is de Scorpio meer dan 4 keer krachtiger (en de PS4 pro kan er ook niet aan tippen met die 4,12 teraflops).
2. Blijf gewoon lekker alle games spelen (plus oude Xbox 360 games)
Een hartstikke groot voordeel van de nieuwe Xbox is dat je gewoon alle games kunt blijven spelen die voor de Xbox One zijn gemaakt. Zelfs alle backward compatible games kunnen gewoon op de Scorpio worden gedraaid! Hulde! Door middel van het Universal Windows Platform zal Scorpio enkel een uitbreiding zijn, dus er hoeft niet op een aparte manier voor ontwikkeld te worden.
Wil je oudere games van de Xbox One blijven spelen? Geen probleem, dan doe je dat gewoon op de Scorpio en is de kans groot dat het spel nog beter draait ook. Als Microsoft de ontwikkelaars patches laat bouwen waardoor oudere games er dan mooier uitzien of op 60 fps te spelen zijn, is het helemaal mooi!
Er is een kanttekening aan deze ontwikkeling, namelijk dat ik niet fan ben van terughoudende ontwikkeling. Bijvoorbeeld, GTA 6 zal misschien voor de Xbox One worden ontwikkeld, maar is eigenlijk bedoeld zoals de Scorpio het zal weergeven. De ontwikkelaar moet dan rekening houden met meerdere krachtverdelingen zoals nu ook op de pc gebeurt. Op een gegeven moment gaan de minimumeisen van een spel omhoog en zal die eerste Xbox One toch echt moeten worden verstoten. Dat zullen we allemaal in de toekomst wel meemaken. Voor nu is het gewoon hartstikke fijn dat al mijn Xbox 360 en Xbox One spellen te spelen zijn op de Scorpio en dat ik die oude dikke One in de kast kan zetten of verkopen.
3. Een echt 4k systeem
Ik gaf net mijn twijfels al aan, gaat de Scorpio echt native 4k draaien of zullen er compromissen worden gesloten? Microsoft heeft aangegeven dat alle first-party games zoals Gears of War 4, Forza Horizon 3 en Rise of the Tomb Raider gewoon op native 4k worden weergegeven. Hiermee wordt wel rekening gehouden met de frames per seconde. Als The Division bijvoorbeeld op 60fps zal draaien op de Scorpio, dan krijg je een verdeling van spelers die op 30fps spelen en anderen op 60fps. Op zich geen ramp, ware het niet dat 60fps beter speelt voor shooter games (first- en third-person).
Ik geloof er wel in dat Project Scorpio een 4k-beest wordt. Zoals ik al aangaf is het niet te vergelijken met zes teraflops in een pc. Ontwikkelaars kunnen echt het maximale uit de console halen en 320 GB/s aan bandbreedte voor het geheugen is ook niet mis (de Xbox One heeft nu ‘maar’ 68,26 GB/s).
Een andere reden dat Project Scorpio een 4k-beest wordt, is dat ik er op vertrouw dat Microsoft er een Ultra-HD blu-ray speler er in zal bouwen. Ik kan er ook gruwelijk naast zitten, want om de kosten te drukken kunnen ze het er ook uit laten. Maar de UHD speler in de Xbox One S is zo goed ontvangen, dat het vrij stom zal zijn als ze dat er nu uit halen.
4. VR is optioneel en geen doel
Een groot voordeel van Microsoft betreffende het doel van Project Scorpio is dat VR echt optioneel is. Phil Spencer gaf al aan dat virtual reality nog even op afstand wordt gehouden omdat hij nog niet overtuigd is van het huidige VR-gebruik (spellen zijn vooral demo’s, geen echte games). Zo’n VR-bril zal ongetwijfeld komen voor de Scorpio, maar de focus ligt echt op het leveren van 4k. Dat is in alle kanalen van hun marketing heel duidelijk. Ik verwacht zelf ook nog geen grote games die volledig in VR te spelen zijn. Ik zit nog liever even voor de buis totdat alles een beetje betaalbaar en het vooral waard wordt om er in te investeren. Microsoft ziet in dat VR groot wordt, maar ziet ook in dat het nog teveel in de kinderschoenen staat. Daarom is het nu voor Project Scorpio niet nodig om daarop in te haken.
5. Project Scorpio is niet overhaast gemaakt
Dit klinkt als een rare reden, maar als je er over nadenkt en vooral ziet wat de concurrentie doet, dan is het niet zo gek. Project Scorpio werd op de E3 aangekondigd met als enige feit dat het eind volgend jaar op de markt zal worden gebracht en dat het zes teraflops aan kracht zal bieden. Verder hebben ze geen prijs gegeven, geen concrete specificaties en niet eens een apparaat. Het nadeel is dat wij weinig weten. Het voordeel is dat zij nog volop aan de gang kunnen gaan met het maken van het apparaat en nog even de laatste technologie van de markt kunnen meepikken (mits het betaalbaar is).
Wat ik bij de concurrent merk is dat het ‘super apparaat’ te weinig extra biedt omdat de concurrent zelf ook niet echt duidelijk heeft wat het nu extra moet bieden. Daar heeft Project Scorpio geen last van. Dat ding is een stap vooruit, maar blijft in hetzelfde ecosysteem van het platform, punt! Duidelijk!
Kanttekeningen
Een goede voorbereiding is het halve werk, zeggen ze. Dat zal met Project Scorpio niet anders zijn. Ik heb zeker nog wel mijn eigen kanttekeningen. De prijs is iets wat er voor kan zorgen dat de console een regelrechte hit wordt of een overpriced console. Mijn collega Renco gaf dit al aan in zijn stuk over analisten die hun glazen bol erbij halen qua verkopen in verhouding tot de prijs.
Is de console 600 euro, dan ben ik het bereid te betalen, maar vele andere gamers niet. Is de console bijvoorbeeld 500 euro, dan heb je meer kans op verkopen (vrij logisch volgens de wetten van de economie).
Een tweede twijfel is de UHD speler. Gaan ze het er in bouwen of niet? Als ze het wel doen, dan is Project Scorpio echt een 4k beest. Zo niet, dan vind ik het net zo slap als dat andere apparaat op de markt en dus niet echt 4k.
Tot slot, mijn laatste kanttekening is dat andere specs nog tegen kunnen vallen. Die zes teraflops is natuurlijk fantastisch, maar de CPU moet ook goed mee kunnen werken. De 320 GB/s van het geheugen, dat geloof ik wel. Maar krijgen we efficiëntere 8 GB RAM of meer GB in het algemeen (12 GB)?
In Spencer we trust!
Het zal mij niet verbazen als we op de E3 van 2017 allemaal worden weggeblazen door games die nu al in ontwikkeling zijn voor de Scorpio. Denk aan Crackdown 3 waar we nog weinig van weten, maar misschien wel gewoon voor de Scorpio wordt gemaakt met alle bijhorende vernietiging in de game. Misschien krijgen we wel een nieuwe Halo te zien met de glorie van Scorpio. Hopelijk worden we dan niet voorgelogen met ‘zo willen we dat de game er uit komt te zien’ om er vervolgens een aftreksel van te krijgen (even een Division’tje pullen).
Hoe dan ook, Project Scorpio gaat slagen en ik heb volle vertrouwen in de visie van Phil Spencer! Het wordt een stap in de goede richting en zal veel Xbox eigenaren overtuigen om de nieuwe te halen, gezien ze oudere games er ook op kunnen spelen. Nieuwe spelers worden, mits de prijs het toelaat, ook aangetrokken om een krachtige Xbox te kopen. Uiteraard zijn de PS4 spelers volgend jaar die Pro beu en kopen ze spontaan de nieuwe Xbox om eens een keer echte kracht te ervaren *knipoog*.