Op de GamesCom kreeg ik de kans om S.T.A.L.K.E.R. 2 te spelen. Dat beviel goed, maar riep wel wat vragen bij mij op qua techniek.
De makers van S.T.A.L.K.E.R. 2 hebben het de afgelopen jaren zwaar gehad. De ontwikkelaar is namelijk Oekraïens en door de oorlog moet de studio zich uit de voeten maken waardoor het team gefragmenteerd op verschillende plekken verder probeerde te werken. Hierdoor liep S.T.A.L.K.E.R. 2 vertraging op en dat is natuurlijk hartstikke logisch. Des te groter mijn verrassing ook dat ik al hands-on een demo kon spelen op de GamesCom (op een pc, niet Xbox). Wat kan je opmaken uit de demo?
In de video hierboven beschrijf ik het al en daar zie je ook de gameplay beelden. De game ziet er over het algemeen goed uit. De wereld is mooi gemaakt en de sfeer is top. Toch had ik tijdens mijn playthrough erg last van texture streaming waardoor objecten wazige textures hebben totdat ze 2 seconden later pas van hogere kwaliteit worden. Verder waren de omgevingen in de verte nog gewoonweg niet klaar qua development. De stijl is wel echt exact zoals S.T.A.L.K.E.R. 1 dus dat is fijn. Er waren nog wat bugs hier en daar, maar die worden ongetwijfeld weg gepoetst.
Maar hoe speelt het?
Qua gameplay merk ik dat er meer focus ligt op het verhaal, maar tegelijkertijd bespeur ik ook dat het nog steeds een halve shooter sim is met uitgebreide inventory management en niet een run-and-gun game zoals vandaag de dag meer de standaard is. S.T.A.L.K.E.R. 2 blijft gewoon echt een S.T.A.L.K.E.R.-game en daar hoort uitdaging bij. De vijanden zijn ook vrij slim. Ze blijven niet staan om te wachten tot jij schiet. Ze lopen naar je toe, ze flanken je, ze jagen je echt op. Daardoor wordt S.T.A.L.K.E.R. 2 wellicht niet voor iedereen de juiste game qua uitdaging, maar voor de fans wel.
Ik zou nog wel een paar quality-of-life dingen zien in mijn gameplay zoals bijvoorbeeld het rood worden van mijn crosshair zodra ik op een vijand richt. Hiermee kan je ook je vrienden onderscheiden van je vijanden in een vuurgevecht. Ze lijken qua outfits namelijk best op elkaar. Zodanig veel dat je niet weet wie je soms moet schieten.
Al met al belooft S.T.A.L.K.E.R. 2 een behoorlijk grimmig avontuur te worden. Denk aan Metro Exodus maar dan S.T.A.L.K.E.R.-stijl. De game moet in Q1 2024 uitkomen, maar het zou mij niet verbazen als ze nog tot Q2/Q3 2024 nodig hebben om te optimaliseren en te finetunen.